Výzkum trhu

Trh s technickým spotřebním zbožím: Příznivý, avšak opatrný vývoj v Q3 2012

Celkový trh s technickým spotřebním zbožím v západní Evropě dosáhl během třetího kvartálu roku 2012 nárůst ve výši 1,5 procenta (z hlediska objemu tržeb) ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Tržby vygenerované během tohoto období dosáhly 45,3 miliardy €. Mírný nárůst na úrovni 0,1 procenta a celkovým objemem tržeb 135,1 miliardy € na trhu mezi lednem a zářím letošního roku téměř identický s rokem 2011. Země nejvíce postižené ekonomickou krizí bojují s klesajícími prodeji téměř ve všech sektorech technického spotřebního zboží.

Ve třetím čtvrtletí roku 2012 (Q3 2012) zůstaly telekomunikace nadále nejsilnějším sektorem v rámci indexu GfK TEMAX Western Europe. Informační technologie, malé a velké domácí spotřebiče patří také mezi úspěšné sektory, kterým se dařilo, a vykázaly jednociferný nárůst. Sektoru spotřební elektroniky v současnosti chybí jakékoli externí vlivy, které by dokázaly stimulovat tržby.

Telekomunikace: Sektor je během Q3 i nadále motorem růstu

V 3. čtvrtletí 2012 dosáhly tržby v „telco“ sektoru 5,6 miliardy €. Díky rostoucímu objemu tržeb až na úrovni 16,5 procenta, dosáhl západoevropský sektor telekomunikačního zboží ve 3. čtvrtletí 2012 nejvýraznější nárůst v rámci všech sektorů GfK TEMAX. Kumulovaný nárůst za první tři kvartály představoval dohromady 13,8 procenta a hodnota tržeb vzrostla na 16,1 miliardy €. S výjimkou Řecka a Španělska vykázal vývoj ve všech zemích výrazný nárůst.,p> Rostoucí poptávka po smartphonech ovlivnila několik faktorů. Masivní dotace operátorů způsobily, že přechod ze standardního mobilního telefonu na smartphone se stal velmi výhodným a větší displeje a jiné funkce než například NFC (near field communication) se postupně stávají cenově dostupné pro masový trh. Vyšší schopnost přenosu dat v novém standardu LTE také umožňuje nesmírně rychlé využívání internetu. Tato služba je již dostupná na klíčových trzích jako je Německo, Spojené království, Nizozemsko a Francie. Nové operační systémy s atraktivní uživatelskou nabídkou a vylepšeními tak stěžují spotřebitelům volbu, ale přesto stimulují poptávku. Smartphony proto budou rozhodně hrát velmi důležitou roli i během sváteční sezóny.

Sektor IT: úsvit nových technologií

Západoevropský IT sektor zaznamenal mezi červencem a zářím 2012 tržby ve výši 14,1 miliardy €. To koresponduje s růstem ve výši 4,9 procenta v porovnání s Q3 2011. Co se týče prvních třech kvartálů 2012, byl zaznamenán 2,6 procentní nárůst, což v objemu tržeb představuje 41,4 miliardy €. Všechny země s výjimkou Portugalska a Řecka zaznamenaly mezi červencem a zářím růst. Jedině švédský IT sektor dokázal překonat hranici dvouciferného růstu.

IT trhy v západní Evropě jsou v současnosti pod vlivem dvou základních trendů. Na jedné straně dosáhly mnohé produktové segmenty vysokých objemů tržeb, ale jen omezeného tempa růstu. Takže počet prodaných kusů zboží, jako např. desktopové počítače, přenosné počítače, periferní zařízení a externí hard-disky, je na velmi vysoké úrovni. Penetrace těchto produktů v domácnostech je také velmi vysoká, což však znamená, že možnosti růstu jsou pouze omezené. Na straně druhé jsou zde produkty jako např. mediální tablety, ultratenké notebooky (tzv. ultrabooky), Win-dows 8 a úložná zařízení na bázi SSD, které mají vysoký tržní potenciál a pozitivně ovlivňují IT trh jako celek.

Malé domácí spotřebiče (MDS): Vzestupný trend pokračuje

Západoevropští spotřebitelé v Q3 2012 spolu utratili za malé domácí spotřebiče 3,3 miliardy €, což představuje nárůst tržeb o 4 procenta ve srovnání s 3. čtvrtletím 2011. Co se týče výsledků za první tři kvartály, objem trhu dosáhl 10,2 miliardy € s růstem na úrovni 2,9 procent. Na úrovni jednotlivých zemí se nejvíce dařilo prodeji MDS v Rakousku, Německu a Spojeném království.

Silný růst zaznamenaly vakuové vysavače, zejména na trhu ve Spojeném království, který představuje výrazný podíl na celkové pozitivní výkonnosti trhu s MDS. Různé typy spotřebičů přispěly k pozitivnímu vývoji, ale lídry byly bezsáčkové cylindrické (podlahové) vysavače, a kromě toho tržby navýšily porcované filtrové kávovary a to zejména ve Francii. Zařízení pro přípravu horkých nápojů, podobně jako porcované a plně automatické espreso kávovary musely v západní Evropě čelit poklesu cen. Kuchyňské přístroje jsou i nadále motorem růstu v segmentu kuchyňských spotřebičů. Rovněž inovativní produkty, jako jsou mixéry s varnou funkcí, se stávají stále populárnější a to zejména ve Francii a Spojeném království.

Velké domácí spotřebiče: Spojené království a Německo generátory růstu

Celkově zaznamenal sektor velkých domácích spotřebičů (VDS) v západní Evropě ve třetím čtvrtletí 2012 tržby v objemu 8,1 miliardy €, což představuje ve srovnání s předchozím rokem nárůst o 2,2 procenta. Růst sektoru VDS ve Spojeném království dosáhl téměř dvoucifernou úroveň, a těsně za ním následuje Německo. Negativní vývoj ve Španělsku, Portugalsku, Itálii a Řecku pokračuje z důvodu obtížné ekonomické situace spotřebitelů.

Pozitivní vývoj ve Spojeném království lze vysvětlit reklamními aktivitami a prodejními akcemi, rostoucími tržbami prodeje přes internet a pokračujícím trendem, který směřuje k pračkám s kapacitou náplně nad 7 kg. V Německu je trend směřující k vyšší kvalitě a energetické úspornosti podporován i energetickým štítkem EU, který usnadňuje spotřebitelům rozpoznat energeticky vysoce úsporné spotřebiče. Od konce května 2012 může být tento energetický štítek dobrovolně použit i na sušičky, a povinným se stane od konce května 2013.

Foto sektor: Poptávka po produktech s náročnými funkcemi a po příslušenství

Západoevropští spotřebitelé utratili za fotografické vybavení mezi červencem a zářím 2012 o něco méně než ve stejném období loňského roku. Celkové tržby ve 3. čtvrtletí 2012 dosáhly 2.1 miliardy €, což představuje minimální pokles o 0,3 procenta. Kumulovaný výsledek za rok 2012 po-klesl o 3,6% oproti stejnému období roku 2011 a představuje trh s objemem 5,9 miliardy €. Fotografický trh pokračoval v pozitivním vývoji v Rakousku, Německu a Francii se zdravým jednociferným růstem.

Klíčovým trendem je pokles objemu tržeb za fotoaparáty s pevným objektivem, který je následkem vysoké penetrace v domácnostech na jedné straně a vysokému tempu prodeje smartphonů na straně druhé. To znamená, že spotřebitelé již nejsou ochotni utrácet peníze za „low-endové“ produkty.

Fotoaparáty s vícenásobným zoomem a náročnými funkcemi, především s WIFI, se těšily v posledních měsících mimořádnému růstu i díky veletrhu Photokina 2012 v září tohoto roku. Navíc rostl prodej příslušenství, který byl tažen růstem v segmentu fotoaparátů s výměnným objektivem, které vytvářejí prostor pro prodej stojanů, blesků, tašek a dalších doplňků a příslušenství. Díky novým produktovým řadám a výrobcům se očekává, že bude prodej ve foto sektoru během vánočního období úspěšný.

Kancelářské vybavení a spotřební zboží: Spotřební zboží a multifunkční laserové zařízení na vzestupu

Celkové tržby za třetí čtvrtletí 2012 v sektoru kancelářské vybavení a spotřební zboží v západní Evropě dosáhly 3,7 miliardy; představuje to pokles oproti předešlému kvartálu ve výši 2.3 procent. Země, které vzdávají studie GfK TEMAX Western Europe, zaznamenaly rozdílné výsledky. Dařilo se Rakousku, po něm následuje Belgie, zatímco ostatní země vykázaly v daném odvětví pokles.

Inkoustové a laserové tiskárny pokračovaly v poklesu a negativním trendu. Na druhé straně se stále dobře daří multifunkčním zařízením. I inkoustové náplně po delším čase poprvé zaznamenaly pozitivní vývoj, který je patrný zejména v Německu a Spojeném království. Prodej laserových tonerů je opět na vzestupu v Německu a v Itálii, nebyl však zaznamenán pozitivní trend. Jelikož jsou uvedené země nejdůležitější právě pro laserové trhy, jsou to pro zbývající období roku povzbuzujícím znamením.

Spotřební elektronika: V současnosti bez externího tržního impulsu

Západoevropský trh se spotřební elektronikou se v jednotlivých zemích vyvíjel ve 3. čtvrtletí 2012 podobně. Mezi červencem a zářím dosáhly tržby 8,2 miliardy €, což představuje pokles o 11,1 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Kumulativní výsledky za první tři kvartály vykazují průměrný pokles o 9,7 procenta. Tržby celkem dosáhly 26,6 miliardy €.

Obecně se trh s televizními přijímači netěšil ze žádných pozitivních externích vlivů. Rozšířenost TV s plochou obrazovkou v domácnostech je na vysoké úrovni. Odpojování analogového signálu ve všech velkých západoevropských zemích je dokončeno a tento proces tak pomáhá pouze tržbám v Řecku a Portugalsku. Proto v Q3 trh s TV přijímači ztratil pozitivní vývoj, ale ještě stále je na mnohem vyšší úrovni než v předchozích letech.

Zdá se, že zájem spotřebitelů se opět obrací k poslechu stereo hudby, protože samostatné audio systémy, dokovací stanice pro MP3 přehrávače i sluchátka vykázaly vyšší růst a to také na základě úspěchu smartphonů. Spotřebitelé rádi vyhledávají atraktivní a módní produkty.

GfK TEMAX Western Europe: Růst pokračuje i ve třetím čtvrtletí

S tempem růstu na úrovni 1,5 procenta trhy s technickým spotřebním zbožím v západní Evropě vykázaly ve 3. čtvrtletí 2012 pozitivní, i když opatrný vývoj. Celkové tržby mezi červencem a zářím dosáhly 45,3 miliardy €. Na druhé straně země nejvíce ovlivněny ekonomickou krizí stále čelí klesajícím tržbám ve většině tržních segmentů. Spojené království, Rakousko a Německo úspěšně odolávají nejistým ekonomickým podmínkám.

Předpoklady na úspěšné 4. čtvrtletí 2012 a dobré vánoční prodeje nejsou ideální. Ekonomické podmínky ve většině evropských zemí se nezlepšily a mnozí evropští spotřebitelé neočekávají rychlé ekonomické uzdravení. Na druhé straně jsou zde země jako Německo, kde se zdá, že toto povědomí nemělo velký dopad na nákupní chování spotřebitelů. To dává naději na zdravou výkonnost v posledním čtvrtletí 2012.

O výzkumu

GfK TEMAX je index vyvinutý divizí GfK Retail and Technology určený pro sledování trhů spotřebního zboží dlouhodobé spotřeby. Jeho závěry jsou založeny na pravidelných průzkumech uskutečněných maloobchodním panelem divize GfK Retail and Technology. Maloobchodní panel zahrnuje data z více než 390 000 maloobchodních provozů na celém světě. Od února 2009 sestavuje GfK Retail and Technology index GfK TEMAX na mezinárodní úrovni ve více než třiceti zemích. Je to první index, který zahrnuje všechny segmenty trhu s technickým spotřebním zbožím v různých zemích. Všechny reporty a tiskové zprávy jsou dostupné na webové stránce www.gfktemax.com.

Čtěte také