Internet

Firemní weby a marketing

Společnost TNS Factum, s.r.o. uskutečnila v dubnu 2004 výzkum, zaměřený na zjištění současné situace v oblasti firemních internetových řešení. Cílem výzkumu bylo zmapovat oblast firemních www stránek a získat aktuální informace se zaměřením především na střední a velké firmy v ČR. Výzkum se uskutečnil ve spolupráci s marketingovým časopisem Strategie. Byl realizován technikou on-line dotazování a byl zaměřen na představitele dvou cílových skupin: na marketingové manažery a IT manažery. Celkem bylo osloveno cca 2200 marketingových manažerů a specialistů a IT manažerů z širokého spektra firem v celé ČR, do výzkumu se zapojilo 252 marketingových manažerů a 228 IT manažerů.

Firemní web
90 % dotázaných marketingových a ostatních manažerů uvedla, že považuje internetové stránky „své“ firmy za efektivní komunikační kanál směrem k zákazníkům. Velká většina firem tedy pokládá prezentaci firmy na internetu a možnost komunikovat tímto způsobem se svými zákazníky za absolutně nezbytnou a současně ji považuje za efektivní. Opačného mínění bylo jen 10 % respondentů.

Nejčastěji ve firmách o koncepčních změnách firemního webu rozhoduje společný tým tvořený pracovníky z útvarů marketingu, IT a obchodu – tuto variantu uvedlo 45 % firem. V druhé velké skupině firem je rozhodování o změnách webu svěřeno oddělení marketingu (uvedlo 38 % respondentů).

Výhody a nevýhody firemních internetových řešení
Za největší výhody považují marketingoví manažeři především:
1. rychlost/operativnost, 2. přehlednost internetových stránek a 3. zajištění informovanosti o firmě, jejích produktech a službách
Za největší nevýhody jsou marketéry pokládány:
1. neaktuálnost, údržba internetových stránek, 2. omezený přístup zákazníků na stránky a 3. jejich grafika / design.
Uváděné výhody převažují na nevýhodami, část dotázaných (7 %) uvedla, že neví o žádných nevýhodách.

On-line prodej / využití firemního webu
Firemní internetové stránky používá pro on-line prodej zboží nebo služeb třetina dotázaných firem, pětina on-line prodej plánuje a 43 % o něm neuvažuje / nepoužívá.
Z této třetiny společností, které v současnosti on-line prodej realizují, je největší podíl (40 %) zaměřen na vztah business-to-consumer tj. ke konečnému spotřebiteli, 30 % firem se orientuje zhruba rovnoměrně na vztah business-to-consumer a business-to-business a zbytek jen výhradně na vztah business-to-business (tj. firma – firma).

Internetová komunikace /on-line reklama
43 % firem realizuje v rámci své marketingové činnosti on-line marketingové kampaně nebo používá internetovou reklamu. Firmy, jež reklamu používají, na ni vynakládají nejčastěji částky do 100 tis. Kč ročně (35 %), částky nad 500 tis.Kč investuje 15 % firem. Údaj o návštěvnosti firemních stránek za měsíční období nezná nebo se k němu nevyjádřilo poměrně překvapující podíl dotázaných marketingových a ostatních manažerů (64 %).

Změny firemních stránek / náklady
Interval mezi změnou designu firemních stránek je ve firmách nejčastěji „1 x za 2 roky“ (37 % firem) a „méně často nežli 1 x za 2 roky“ – čtvrtina firem. Jednou ročně a častěji upravuje své stránky celkem čtvrtina firem. Interně vynakládané prostředky na firemní webové stránky dosahují nejčastěji částky do 100 tis. Kč / rok.

Graf: Jak často se mění design internetových stránek

Výzkum není možno považovat za reprezentativní co se týče B2B trhu. Uvedená zjištění charakterizují názory marketingových manažerů zejména velkých a středních firem (nad 100 zaměstnanců s ročním obratem nad 100 mil. Kč), kteří se zapojili sami aktivně do tohoto výzkumu.

Čtěte také