Amazon, jeden z nejznámějších světových obchodů na internetu, uzavřel hospodaření za druhé letošní čtvrtletí. Ač si meziročně výrazně polepšil, akciové trhy zůstávají nedůvěřivé a solidní výsledky ceny akcií nijak pozitivně neovlivnily. Spíše naopak.
Čisté příjmy Amazonu činily ve druhém čtvrtletí tohoto roku 76 mil. USD (2,03 mld. Kč) oproti loňské ztrátě 43 miliony dolarů. Stouply i provozní příjmy, a to na 86 milionů. Prodeje vzrostly o 26 % na 1,39 mld. USD, přičemž výrazně lepší byly v Evropě než ve Spojených státech amerických. Společnost tak završila čtyři čtvrtletí v řadě, kdy její hospodaření končilo v černých číslech.
V souvislosti s tím vylepšil Amazon predikce výsledků na příští čtvrtletí i celý letošní rok. Ve třetím čtvrtletí je očekáván obrat mezi 1,45 až 1,52 mld. USD a z celoročního pohledu mezi 6,63 mld. USD až 6,93 miliardy dolarů. Na třetí čtvrtletí je plánováno rovněž otevření nového zasilatelského centra ve Skotsku.
Marketing s hořkou příchutí
Není ovšem úspěch jako úspěch. Ten současný postavil Amazon na řadě výhod pro své zákazníky, včetně výrazných slev a odpouštění poplatků za dobírky. Dělá to tak už delší čas a zatím mu tento marketingový tah vychází. Proto jej nehodlá opustit ani v blízké budoucnosti.
Jenže podle názoru burzovního trhu to není nejlepší dlouhodobá strategie. Ostatně sám velký Jeff Bezos, zakladatel Amazonu a jeho výkonný ředitel, přiznal během tiskové konference, na níž společnost oznamovala nejnovější hospodářské výsledky, že slevy všeho druhu jsou pro Amazon poměrně náročnou nákladovou položkou.
Jako jednu z účinných cest ke klientské přízni vidí společnost ovšem také v rozšiřování nabídky: nejnověji se v jejím sortimentu objevily například značkové hudební nástroje nebo šperky. S nárůstem počtu partnerů se ale pro změnu objevují některé právní spory s dodavateli, do nichž se Amazon momentálně zaplétá. Mezi největší z nich patří ten, jenž vede s firmou Toys “R“ Us. Ta obvinila internetový obchod z toho, že porušil smlouvu, která z ní činila exkluzivního dodavatele široké škály produktů.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.