ETA dlouhodobě exportuje přes polovinu všech dodávek elektrických spotřebičů. V posledním období při tom roste význam vývozu do střední a východní Evropy. Do tohoto teritoria prodává český výrobce pod vlastní značkou ETA, která si zde vybudovala pozici kvalitní evropské značky. Na rozdíl od toho, se do západní Evropy exportují elektrospotřebiče převážně se značkou odběratele.
Loni ETA dodala elektrospotřebiče do 23 států východní a střední Evropy. Tento vývoz již zajišťuje přes dvě třetiny zahraničního obchodu firmy. V prvním pololetí letošního roku se zvýšily tyto dodávky o 7,3 %. Největšími odběrateli jsou Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Na tyto tři země připadají téměř dvě třetiny všech dodávek. ETA vyváží své výrobky i do 12 zemí bývalého SSSR. Kromě Ruské federace a dalších evropských republik je to i několik bývalých asijských republik.
V některých státech má ETA, zejména u vysavačů, významný podíl na celkovém trhu příslušné země:
- Na Slovensku je ETA vedoucí značkou ručních a u víceúčelových vysavačů, kuchyňských strojků a kávovarů. U podlahových vysavačů je ETA druhá, za značkou Electrolux.
- ETA patří dlouhodobě mezi vedoucí značky vysavačů na maďarském trhu. Podle speciálního průzkumu agentury AMAR byla zde ETA v roce 2001 vedoucí značkou s tržním podílem 22,7 %. Velmi silnou pozici zaujímá ETA v Maďarsku i v současnosti.
- V Rumunsku dosáhl největšího komerčního úspěchu vysavač ETA 1414 Draco, který byl v roce 2003, podle marketingové agentury Amar, vyhodnocen jako nejprodávanější vysavač v zemi – před modely Elektrolux a Philips. Značka ETA společně s Philipsem a Elektroluxem mají, podle této agentury, také nejvyšší tržní podíl všech vysavačů na rumunském trhu.
- Na trhu Bosny a Hercegoviny dosahují vysavače z Hlinska 75% podíl. Exportuje se sem deset modelů ve všech cenových pásmech.
V prvním pololetí vyvezla ETA do východní a střední Evropy 180 tis. kusů elektrospotřebičů. Je to o 13 tis. ks více než ve stejném období minulého roku. Celkem sem bylo dodáno 35 druhů elektrospotřebičů. Největší váhu mají stále vysavače. Jejich podíl na celkovém objemu exportu do tohoto teritoria činí téměř polovinu. Druhou nejpočetnější položkou jsou rychlovarné konvice. Za půl roku se jich sem dodalo o polovinu více než loni. Percentuálně však nejvíce vzrostly dodávky mikrovlnných trub. Dík novým modelům se jejich prodej víc jak zdvojnásobil. Třetím nejúspěšnějším spotřebičem byly vysoušeče vlasů, jejichž prodej vzrostl o 60 %. Novou exportní položkou jsou klimatizační přístroje. Tisíce kusů se prodalo především do Bulharska a Maďarska. I v dalších letech lze zde očekávat růst zájmu o klimatizace pro domácnosti i firmy.
– red –















Follow

