Marketing

Recept na úspěch – emoce, individualismus a přitažlivost

Manažeři dnes žijí ve světě opičího kapitalismu. Raději než se stát první třídou, mnoho společností se ustavilo jako druhořadá kopie někoho jiného. Jonas Ridderstrale a Kjell A. Nordström, autoři knih Funky Business a Karaoke Capitalism, tvrdí, že „jsou pouze dvě cesty, jak firma může vytvořit udržitelné konkurenční výhody. Klasická strategie spočívá na inovacích, které jsou založené na racionálně a argumentačně podložených postupech. Nebo lze využít lidských emocí – vytvořením takové nálady, způsobu života nebo stylu, který se stane pro zákazníky návykovým. Dohromady tomu říkáme „evoluční ekonomie“. Pouhá adaptace není dostatečnou zárukou. Úspěch vyžaduje i půvab a přitažlivost. Nejsilnější a nejpřitažlivější vysvětlují evoluční teorii.“

Atraktivita pro lidský kapitál je dnes mnohem důležitější než pro finanční kapitál, vzácností už nejsou peníze, ale tvořivost. Budoucnost neleží před dokonalými společnostmi. Musí být také obsažena uvnitř – v hlavách a srdcích jejích lidí. Nejjednodušším způsobem, jak vaši pracovníci budou sdílet firemní hodnoty je najmout ty, kteří je už sdílejí – a vyškolit je v tom, co od nich potřebujete. Má vaše firma dostatečně lákavý příběh, který způsobí, že se talentovaní do vás zamilují? Protože příběh je to, co se počítá.

Doba průmyslového rozmachu byla založena na předpokladu, že lidé jsou pouhým kolečkem ve stroji. Lidé si jsou mnoha způsoby podobní – vypadají vcelku stejně, mohou být odměňování stejným způsobem – existuje tedy jistá míra homogenity, která byla skutečná, pokud jste se dívali z velké dálky. Ale na mikroúrovni, na úrovni otisku prstu, barvy očí a našeho intelektu, jsme naprosto odlišní a mnohem rozmanitější. Čím hlouběji jdeme, na víc rozdílů narážíme. Čím více se přibližujeme mozku a intelektu, tím více rozdílní jsme. Pokud jsme všichni odlišní a odtud začneme, dojdeme k totální změně. Smlouvy, marketing, systém odměn, organizační struktura, všechny principy firem se změní od základu, jakmile pohneme s primárním předpokladem.

Identita je dnes úzce svázána s konzumem, zatímco v minulosti byla propojena s produkcí. Když někoho vidím poprvé v životě, nezeptám se „Jaké značky kupujete?“, ale „Čím se živíte?“, neboť první otázka je příliš odhalující a intimní. Lidé jsou rozděleni dvěma protichůdnými touhami – být jedinečnými a zároveň patřit někam, kde mohou sdílet společnou identitu.

Svět obchodu je plný napodobování – kopírují se úspěšné strategie a koncepty těch „šťastnějších“ společností. Snaha o vstup do takového mezinárodního klubu opičího kapitalismu může sice snížit riziko neúspěchu, ale také efektivně eliminuje jakoukoliv šanci zapsat se do historie. Pouhé napodobování nikdy nepřinese opravdový úspěch. V informačním světě je vášnivost in. Ve věku individuální volby jsou nálady sexy. Nemyslete normálně. Budete následováni.

Jonas Ridderstrale a Kjell A. Nordström jsou považováni za čelné představitele nové generace duchovních vůdců obchodu. Kromě knihy Funky Business: Talent Makes Capital Dance vydali bestseller Karaoke Capitalism.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!