Internet

Případová studie: Chytřejší stadión klubu Manchester United

Oddělení služeb cateringu a pohostinství klubu Manchester United provedlo v roce 2004 strategickou revizi, jejímž výsledkem byla řada změn fungování tohoto provozu a jeho organizační struktury. Smyslem změn bylo umožnit klubu Manchester United provést zásadní zlepšení služeb zákazníkům a také podpořit růst a rozvoj konferenčních a cateringových služeb klubu v krátkodobé až střednědobé perspektivě. Klub si uvědomil, že na podporu tohoto růstu a změn je nezbytné inovovat informační systémy a implementovat nejmodernější technologii elektronických prodejních terminálů (EPoS). Předtím však bylo třeba nainstalovat bezdrátovou infrastrukturu a s touto potřebou se klub Manchester United obrátil na svého dlouholetého obchodního partnera společnost Dimension Data.

Situace klienta
Manchester United je jedna z nejsilnějších značek světa se 73 milióny příznivců po celém světě. Zdaleka to není jen fotbalový klub, ale spíše globální sportovní a mediální organizace, jejíž příjmy plynou z nejrůznějších zdrojů včetně médií, partnerských a sponzorských aktivit.

Společnost Dimension Data je oficiálním partnerem klubu Manchester United pro podniková řešení už téměř čtyři roky. V minulosti se podílela na realizaci nápadité strategie klubu pro řízení vztahů se zákazníky (CRM). Dodala také oceňovaný webový server www.manutd.com. Právě na společnost Dimension Data se Manchester United opět obrátil s pomocí o radu při implementaci bezdrátového řešení.

Manchester United při strategické revizi svého cateringu dospěl k závěru, že stávající, ručně ovládané systémy je třeba nahradit centralizovaným řešením elektronických pokladen. To mělo klubu umožnit dosáhnout požadovaného zkvalitnění služeb zákazníkům a zároveň zvýšit prodej, zajistit managementu lepší kontrolu nad hotovostí a skladovými zásobami a poskytovat informace o tržbách a maržích, na jejichž základě by vedení cateringu mohlo dělat informovanější rozhodnutí. Vybrané řešení elektronických pokladen (InfoGenesis) tvoří kombinace příručních pokladen a přenosných zařízení. Aby klub Manchester United mohl využívat zhruba 40 příručních zařízení a zároveň měl flexibilitu nainstalovat přibližně 210 elektronických pokladen, potřeboval bezdrátovou síť.

Odpověď společnosti Dimension Data
Pro pokrytí stadiónu Old Trafford s kapacitou pro 67 000 fanoušků byla doporučena bezdrátová místní síť (WLAN) s více než 80 přístupovými body rozmístěnými na stadióně, v chodbách, lóžích a na dalších pravděpodobných místech prodeje.

Dimension Data vyvinula řešení, které vzalo v úvahu obchodní požadavky a také komplexnost implementace bezdrátové sítě v prostředí stadiónu. Proto doporučila instalaci bezdrátové infrastruktury Cisco 802.11g s bezdrátovými přístupovými body Cisco umístěnými na strategických bodech stadiónu. Síť měla být zabezpečena řešením Cisco Secure Access Control Server (ACS). Bezdrátová síť LAN měla být monitorována a řízena produktem Cisco Wireless LAN Solution Engine (WLSE), což si vyžádalo překonfigurování stávajícího řešení ACS (Access Control Server) pro přístupové body. Tým společnosti Dimension Data dohlížel na proces instalace přímo na místě a také vyškolil personál klubu Manchester United v používání nové bezdrátové sítě.

V průběhu osmiměsíčního projektu tým společnosti Dimension Data úzce spolupracoval s manažerem infrastruktury klubu Manchester United Markem Woolfendenem a se šéfem IT Seanem McErleanem. Projekt se podařilo dokončit včas a v rámci schváleného rozpočtu. Společnost Dimension Data byla také najata pro zajištění údržby, podpory na místě a nepřetržitých 24/7/365 služeb odstraňování problémů se čtyřhodinovou reakcí. Taková podpora je pro Manchester United zvlášť důležitá, protože výpadek by mohl znamenat výraznou ztrátu tržeb. Na síti WLAN totiž stojí celý systém EPoS. Projekt byl plně dokončen v únoru 2005, avšak systém se už předtím používal v různých stádiích postupné implementace, která byla zahájena v listopadu 2004.

Obchodní přínosy
Výhody bezdrátového systému EPoS při své každodenní práci oceňuje 300 zaměstnanců klubu Manchester United. Klub získal lepší správu nad hotovostí a skladovými zásobami, možnost v reálném čase sledovat trendy nakupování zákazníků a reagovat změnami produktů nabízených na různých místech na stadiónu.

„Společnost Dimension Data splnila všechny naše požadavky z hlediska kvality, časového rámce a rozpočtu a teď máme systém EPoS, který mohou používat všichni zaměstnanci kdekoli na stadiónu,“ řekl Sean McErlean. „Všechny změny, které mohly potenciálně narušit služby, byly provedeny mimo provozní dobu nebo v obdobích, kdy nebyly naplánovány žádné zápasy, takže jsme zaznamenali jen minimální narušení normálního chodu našich služeb.“

Avšak zřejmě ještě slibnější jsou další možnosti zvyšování příjmů a finanční úspory díky propojení sítě se systémy řízení budovy a dalšími aplikacemi. Manchester United už například nainstaloval (ve spolupráci s operátorem The Cloud) bezdrátové hotspoty, a to nejen ve VIP lóžích, ale po celém stadiónu. Stal se tak jediným stadiónem v Británii, na jehož území se mohou lidé kdekoli připojit. Navíc sportovní fotografové mohou nyní posílat fotografie do redakcí přímo z vyhrazeného prostoru po stranách hřiště, takže je celý proces až 100krát rychlejší než normálně. Pro firemní uživatele, kteří si prostory na stadiónu pronajímají pro podnikové akce, je služba samozřejmě k dispozici i mimo zápasy.

Bezdrátový stadión přinesl také některé neočekávané výhody: Když se 40 zaměstnanců nedávno potřebovalo přesunout ze svých kanceláří do jiných prostor na stadiónu (z důvodu renovace v rámci expanze stadiónu), celou akci snadno zvládli, protože mnozí z nich se k síti mohli jednoduše připojit bezdrátově.

Do budoucna se plánuje nový systém řízení přístupu na stadión. Kromě toho klub Manchester United zkoumá například možnosti využití monitorů pro účely ochrany zdraví a bezpečnosti návštěvníků a také pro lukrativní reklamní akce. Další potenciální aplikací jsou bezdrátové přenosy obrazu v uzavřeném televizním okruhu založeném na protokolu IP pro bezpečnostní účely.

„Tento projekt, který může být považován za první fázi vícestupňového projektu, v jehož rámci zavedeme řadu dalších služeb a aplikací, zajistil klubu Manchester United jasný náskok z hlediska podnikatelské vize i služeb zákazníkům,“ potvrdil Mike Chapman, projektový manažer na straně společnosti Dimension Data.

„Opět máme velmi dobrý dojem z profesionální a efektivní spolupráce se společností Dimension Data. Její tým okamžitě pochopil, o co jde, a poskytl nám neocenitelné technické poradenství. Zajistil tak, že v příslušných aspektech došlo k vhodnému předání znalostí,“ uzavřel McErlean. „V přímé návaznosti jsme společnost Dimension Data opět požádali, aby nám předložila své nápady na řadu nových a atraktivních služeb, které plánujeme postupně zavést a postavit na této páteřní síti.“

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!