Na přelomu března a dubna 2010 připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s nezávislou agenturou Mediaresearch studii zaměřenou na nakupování zboží a služeb po internetu. Průzkum mezi internetovými uživateli přinesl zajímavé informace mimo jiné o tom, jakým způsobem se většina nakupujících na internetu chová a co upřednostňuje při výběru e-shopu.
Jak si uživatelé internetu vybírají e-obchod pro svůj nákup?
Z provedeného průzkumu vyplývá, že pro většinu nakupujících je i nadále při výběru e-shopu nejdůležitější cena zboží (66%), avšak již téměř třetina spotřebitelů dává přednost kvalitním obchodům, se kterými mají dobrou zkušenost.
Graf 1: Jaká je strategie při nákupu zboží na internetu?
Kromě ceny zboží internetoví nakupující uvedli jako velmi důležité při rozhodování o nákupu v e-shopu kvalitně popsané technické parametry a zobrazení zboží. Z dodatkových služeb pak uživatelé vnímají jako významný bonus dopravu objednaného zboží zdarma.
Jak zákazníci v e-shopech nejčastěji nákup platí?
Z průzkumu vyplynulo, že i nadále je nejoblíbenějším způsobem úhrady zboží podle očekávání dobírka, kterou si vybírá nejvýznamnější část spotřebitelů (44%). Zároveň se ale potvrdilo, že zákazníci již běžně využívají i ostatní druhy plateb nabízených na trhu a hradí své nákupy také bankovním převodem (35%), kartou (8%) či prostřednictvím platebních systémů (2%). Zbývající část (10%) pak využívá internetu především k objednání zboží, které si pak osobně vyzvedne a uhradí v prodejnách e-obchodů.
Graf 2: Jaký je nejčastější způsob úhrady nákupu po internetu?
Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci k výsledkům průzkumu uvádí: „Internetové nakupování se těší stále větší oblibě. Jak z výsledků studie připravené agenturou Mediaresearch vyplývá, drtivá většina zákazníků byla se svým nákupem v e-obchodě spokojená. Znamená to, že internetové nakupování má v České republice své pevné místo a pro zákazníky se nakupování na internetu stalo běžnou záležitostí. Zároveň nás překvapilo, že přibývá stále více zákazníků, kteří dávají přednost kvalitním službám před nejnižší cenou.“
-red-