Loni 2×, letos už 3× víc. Tak rostou B2B firmy, které mají skutečné marketingové řízení, oproti podnikům, ve kterých marketing nehraje výraznou roli. Přitom pouze minimum B2B firem lze považovat za skutečně marketingově orientované.
Z aktuálních výsledků výzkumu B2B monitor vyplývá, že přestože jsou o nutnosti využití marketingu přesvědčeny dvě třetiny B2B společností, za skutečně marketingově řízené lze považovat pouze cca 10%. Velmi dobrou či dobrou úroveň marketingu má 30% B2B firem, zbylých 60% se marketingu věnuje pouze okrajově.
Úloha marketingu ve většině B2B firem bývá omezena pouze na objednávání propagačních materiálů a reklamních předmětů, případně propagaci skrze vlastní média (web, sociální sítě apod.). Významnou roli v tomto ohledu hraje top management. Ve většině firem totiž není přesvědčený o přínosnosti a významu marketingu v B2B prostředí. Podpora managementu se však vyplácí. Firmy, jejichž vrcholový management je přesvědčený o důležitosti marketingu, dosahují výrazně lepších obchodních výsledků než podniky, kde vrcholový management o významu marketingu přesvědčený není.
Podobně je tomu v B2B firmách i v dalších oblastech spojených s marketingem. Firmy sice často mají definovanou dlouhodobou vizi a misi, ale ve skutečnosti jde ve většině případů pouze o formalitu, papír, o kterém buď zaměstnanci příliš nevědí, anebo těmito hodnotami firma nežije. V dalších oblastech, jako je dlouhodobé budování značky, průběžné měření výsledků marketingu či sledování konkurence, tomu není jinak. B2B firmy si uvědomují jejich důležitost, ale většinou se jim věnují jen okrajově. Přitom právě tyto faktory se významně odrážejí ve výkonnosti firem.
Jak se tedy odlišují marketingově vyspělé B2B firmy od těch ostatních? A jakým způsobem je možné přistupovat k marketingu efektivněji? Výsledky B2B monitoru provedeného výzkumnou agenturou B-inside ukázaly deset marketingových zásad, kterými se řídí firmy úspěšné na B2B trzích:
1. Vrcholový management je přesvědčený o významu marketingu
2. Marketing není jen marketingová komunikace, zapojuje se i do strategického plánování
3. Vizí, misí či dlouhodobými hodnotami firma skutečně žije, nemá je pouze na papíře
4. Marketingové a obchodní oddělení spolu úzce spolupracují
5. Marketingové aktivity jsou připravovány tak, aby podpořily úspěšnost obchodu
6. Značka je cíleně a dlouhodobě budována
7. Výsledky marketingu jsou měřeny a pravidelně vyhodnocovány
8. Firma komplexně sleduje informace o trhu, zákaznících či konkurenci
9. Firmy působící na velkých trzích využívají pokročilé funkce CRM systému
10. Investice peněz do marketingu jdou ruku v ruce s budováním marketingové vyspělosti společnosti
Většina B2B firem v současnosti využívá možností marketingu jen v omezené míře. Nicméně směřování k vyšší marketingové vyspělosti se vyplatí. B2B firmy, které se řídí výše uvedenými zásadami, dlouhodobě vykazují podstatně vyšší růst obratu.