Nedílnou a integrální součástí zahrad, domů i stavebních komplexů jsou komunikační trasy (cesty, schody, plochy, cestičky aj.), kde se uplatňuje široké spektrum dlažeb a jiných prvků zahradní a komunikační architektury. Když jsem pro své předchozí tři články o flora marketingu zveřejněných na www.marketingovenoviny.cz hledal producenty dlažeb, zjistil jsem, že celá řada z nich nešetří superlativy na svých internetových stránkách. Třeba na www.best.cz najdete titulek Nejkvalitnější betonová dlažba….bez uvedení jakéhokoliv srovnání apod.
Proto a právě proto jsem inicioval provedení rychlého korespondenčního marketingového průzkumu s využitím anketních chytrých vizitek (www.chytrevizitky.cz) oblíbenosti zahradních betonových dlažeb u českých majitelů novostaveb a zahrádek. Průzkumu se zúčastnilo celkem 621 respondentů a jeho výsledky byly překvapující. Na otázku „Jakou dlažbu preferujete ve své zahradě“ odpovědělo 48% osob, že přírodní a přitom levnou, 23% respondentů, že přírodní a na ceně nezáleží, 18% že betonovou, 3% že dlažbu z recyklovaných plastů z důvodu životního prostředí a zbylá část, že dlažbu do zahrady v žádném případě nechce. Z uvedeného je zřejmé, že pouze 1/5 všech uživatelů z daného souboru by do zahrady kolem svého domku použila betonové dlažby. Na otázku “ Proč by takto volila“ segment preferující betonovou dlažbu uvádí z 71% důvod nízkou cenu, 15% snadnou dostupnost prodejen, 7% snadnou i kutilskou a hobby pokládku v terénu a zbytek respondentů uvádí širokou nabídku tvarů, povrchů, barev a komplexních sad pro řešení architektury v zahradě od jednoho výrobce.
Velmi zajímavé bylo hodnocení respondentů na téma šíře sortimentu. Zde z 34% převládl názor, že široký sortiment má typová řada BEST (viz www.best.cz) a 31% respondentů uvádělo, že firma Semmelrock (www.semmelrock.com) má nejrozsáhlejší sortiment a 16 % se klonilo ke značce Beta a zbylá část respondentů vyjmenovala dalších 14 značek od celkem 34 producentů.
Na otázku „Který betonový prvek do zahrady se Vám nejvíce líbí“ jednoznačně s 63 % hlasů zvítězil variabilní prvek typu „Mountain block“ od firmy Semmelrock pro svoji variabilitu, design, barvu a zejména možnost formátovat z bloku snadno několik velikostních částí a dále se umístil s 23% prvek „Old town kruhy“ od téže firmy. Další prvky od 32 producentů získaly jen 2-4% hlasů. Nebylo proto překvapením, že na otázku „Který systém betonových prvků do zahrady je pro Vás nejzajímavější“ uvedlo 54% respondentů, že systém MADOC od firmy Semmelrock a dále 32% dotázaných, že systém „Bradstone“ s výraznou rustikální strukturou připomínající živě přírodní kámen s jeho strukturou, texturou, barvou, patinou a také variabilitou prvků umožňující nepřeberné kombinace (Zpracovala firma Semmelrock s využitím návrhů Stein + Design ® ateliéru). Zbylá část respondentů v rozsahu 1-5 % preferovala systémy 24 producentů, kde zejména byly ohodnocovány svahovky s možností výsadby rostlin nebo zatravňovaní tvarovky s možností prorůstání trávy nebo tzv. vegetační kámen, kdy kolem obvodu dlaždice je možnost ve spáře prorůstání vegetace.
Nemohl jsem si odpustit také v průzkumu otázku „ Kdo z producentů má nejlepší papírový katalog svých produktů?“. Zde jednoznačně s 83% vyhrál katalog firmy Semmelrock. A na otázku „Kdo má nejlepší internetový katalog svých produktů“ z 134 producentů betonových dlažeb jednoznačně s 74 % vyhrál katalog firmy BEST na www.best.cz.
Korespondenční marketingový průzkum s využitím principu chytrých vizitek je rychlý a umožňuje provádět průzkumy, které často přinášejí zajímavé výsledky jak pro uživatele produktů, tak pro jejich prodejce i producenty.
Předchozí články k podobnému tématu:
Chytrý floramarketing v praxi a hodnotový LERM (I.)
Projektový flora marketing na pomoc majitelům zahrad (II.)
I chytrý fyto marketing potenciálně generuje chyby (III.)