Co ovlivní komunikaci podniků a značek v následujícím roce? Agentura Grayling zveřejnila zprávu „Gaining Advantage in 2023: How to Reach and Influence Audience“, ve které upozorňuje na pět aktuálně nejdůležitějších trendů v oblasti komunikace.
V dynamickém prostředí komunikace je nezbytné, aby byly podniky schopny pohotově reagovat na nejnovější společenský a technologický vývoj. Přední globální komunikační agentura Grayling se sídlem ve Velké Británii a pobočkou v Praze sestavila analýzu pěti nejdůležitějších trendů, na které se budou muset podniky v letošním roce zaměřit. Její kompletní znění najdete zde.
„Naši kolegové z Londýna se v této rozsáhlé analýze zaměřili na pokračující i zcela nové trendy, které proměňují oblast komunikace a v letošním roce na ni budou mít zásadní dopad. Jedná se o pět faktorů, které pozorujeme i v ČR – některé více (jako tříštění publika nebo potřebu efektivní interní komunikace), jiné k nám teprve pomalu přicházejí (jako trend umělé inteligence, o kterém všichni hovoří, ale v praxi se s ní dosud moc nesetkáme). Nicméně těchto pět oblastí jasně ukazuje, na co se firmy, které si budou chtít udržet své publikum, budou muset v blízké budoucnosti zaměřit,“ říká Anna Balíčková, Managing Director Grayling Czech Republic & Slovakia.
- Personalizace a tříštění publika
Publikum se nadále diverzifikuje a rozrůzňují se i zdroje informací. Prostřednictvím sociálních médií a agregátorů zpráv stále více uživatelů konzumuje personalizovaný obsah. Jednoduché „catch-all“ kampaně už nebudou stačit a značky budou muset využívat data a vytvářet atraktivní a virální obsah uzpůsobený na míru svému publiku.
- Digitální Hyperloop
Rychlé technologické a kulturní změny podnikům ztěžují dlouhodobé plánování komunikace. Místo toho, aby pouze naskakovaly na nejnovější trendy, tak mnozí tvůrci začínají upřednostňovat obsah, o kterém vědí, že se s ním jejich publikum dlouhodobě ztotožní. I Grayling doporučuje, aby se značky a podniky v komunikaci kontinuálně soustředily na myšlenky, s nimiž si je lidé spojí. Zároveň by ale měly být vždy připraveny reagovat na momentální nálady ve společnosti.
- Důraz na interní komunikaci
Zatřetí zpráva zdůrazňuje rostoucí potřebu kvalitní interní komunikace, která byla dříve tak trochu na druhé koleji. Pro zaměstnance klesá po zkušenosti s pandemií důležitost peněz. Mnohem významnější roli nyní hrají pracovní podmínky, well-being, benefity, a hodnoty a firmy jsou nuceny pohotově reagovat na jejich různorodé potřeby.
- Umělá inteligence
Boom nástrojů pro psaní na bázi umělé inteligence jako ChatGPT a obrazových aplikací nejen v PR a komunikaci zaznamenal každý z nás. Umělá inteligence se bude i nadále učit a rychle zdokonalovat, a je tedy nejvyšší čas, aby podniky začaly učit zaměstnance, jak ji co nejlépe využít, a zároveň si dávat pozor na ověřování faktů, autorská práva nebo plagiátorství.
- ‚Greenwashing‘ a společenská odpovědnost
V neposlední řadě experti Graylingu varují před pověstným „natíráním na zeleno“. Pouhá slova a líbivá gesta již značkám stačit nebudou. Spotřebitelé jsou v této oblasti zběhlí a nespokojí se s prázdnými floskulemi o „zachování přírody pro naše děti“ nebo o tom, že „jsme v tom společně“. Na podniky budou kladeny čím dál vyšší nároky, aby o společenské odpovědnosti pouze nemluvili, ale skutečně konaly.