Teorie marketingu

Jak připravit dobrý marketingový plán

Dobrý marketingový plán je klíčovým předpokladem pro úspěch firmy. Sepsání marketingového plánu ale není jednoduchá záležitost. Proto Vám přinášíme několik rad, které vám pomohou, abyste mohli napsat kvalitní marketingový plán i pro vaši firmu.

Při přípravě marketingového plánu je dobré držet se následujících kroků:

Určete si, čeho chcete dosáhnout a kdy

Stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout a napište si je. Nezapomeňte, že cíle, které si stanovujete by měly být reálné – tj. dostatečně ambiciózní, ale dosažitelné. Nemá smysl stanovit takový cíl, o němž již nyní s určitostí víte, že jej nelze dosáhnout (je příliš nadsazený), ale ani takový cíl, o němž víte, že ho dosáhnete s minimem úsilí (příliš snadný cíl). Snažte se, aby vámi formulovaný cíl byl měřitelný a abyste jeho dosažení termínovali. V budoucnu tak budete moci zkontrolovat a jednoznačně zhodnotit, zda jste dosáhli toho, čeho jste chtěli.

Uvědomte si, co jste v oblasti marketingu dělali dříve a s jakým výsledkem

Poohlédněte se na okamžik zpět a zhodnoťte kriticky činnosti, kterým jste se v minulosti v oblasti marketingu věnovali. Určete si, který aktivity pro Vás měly pozitivní dopad a které naopak byly pouze marnou investicí. U nefunkčních marketingových aktivit se zamyslete, z jakého důvodu nefungovaly: bylo jejich použití zbytečné, byly zpracovány špatně nebo byly nevhodně načasovány? Aktivity, které hodnotíte pozitivně opakujte (bude-li k tomu vhodná příležitost) a nefunkčním opatřením se vyhněte.

Stanovte si rozpočet, který jste do marketingu ochotni investovat

Zhodnoťte reálně a kriticky finanční možnosti své firmy. Je rozdíl, zda ročně můžete do marketingu investovat tisíce, desetitisíce či miliony. Podle toho volte marketingová opatření, která si můžete dovolit a která pro Vás budou prospěšná. Častou chybou malých firem je např. snaha o budování značky s nízkým rozpočtem. S několika billboardy malá firma povědomí o značce nezvýší – naopak pouze zbytečně utratí peníze, které by mohla investovat efektivněji.

Využívejte inspiraci nejen z Česka

Žádný učený z nebe nespadl. Proto je v mnoha případech prospěšné poohlédnout se po tom, co dělali jiní nejen v Česku, ale i v zahraničí a nechat se inspirovat. Často tak můžete obohatit svoje nápady o myšlenky, na které byste sami nepřišli a které Vás mohou posunout mílovými kroky kupředu.

Obklopte se lidmi, se kterými se budete vzájemně doplňovat

Každý umí něco, resp. nikdo neumí vše. Proto je vhodné, když se nejen při tvorbě marketingového plánu obklopíte lidmi, se kterými se budete vzájemně doplňovat. Získaná kolektivní inteligence Vám umožní získat nové nápady, na které byste sami nepřišli, případně nastavit zrcadlo kritiky. Nezapomeňte, že svoje nápady nemusíte konzultovat pouze uvnitř firmy. Konzultujte s rodinou, přáteli, ale i s profesionály. Pro uvolnění tvůrčí energie a kreativity využívejte techniky jako např. brainstorming či myšlenkové mapy.

Jak připravíte marketingový plán vy?

Ing. Richard Kafoněk
specialista na internetový marketing
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Čtěte také