Marketing

Mobile Marketing 2015: Mobilní život v ČR a trendy v mobilním marketingu

25. listopadu 2015 se v Národní technické knihovně v Praze, konkrétně v Ballingově sále, konal již třetí ročník konference Mobile Marketing. Během celodenní konference vystoupilo mnoho řečníků a vedlo se nespočet diskusí. Diskuse se vedly nad jediným tématem, kterým byl mobilní marketing.

Také se hovořilo o trendu, jakým se tato odnož marketingu bude vyvíjet a jak rychle. Řečníci hovořili o tom, jak je tomu dnes, jak moc zákazníci využívají mobilní zařízení, zda využívají více počítače/notebooky anebo se již přiklání k vyřizování svých záležitostí na mobilních zařízeních. V neposlední řadě kladl Miroslav Král (majitel a Managing Partner firmy MarketUP) velký důraz na mikro momenty. Marketér by měl včas u zákazníka rozpoznat jeho záměr a okamžitě reagovat.

Tomáš Pflanzer (Head of Digital, Nielsen Admosphere) nastínil, jaká je v současnosti situace v ČR a řekl, v čem vidí budoucnost. Dle Tomáše Pflanzera většina lidí v České republice provádí různé akce stále spíše na počítači/notebooku. V tom se lišíme od zbytku světa, který je zaměřen spíše na mobilní zařízení. Nicméně stále více lidí v ČR využívá ke každodenním činnostem právě mobilní zařízení. Pozornost by marketéři měli věnovat i aktuálním statistikám pro rok 2015: 66 % Čechů má mobilní zařízení, 35 % Čechů má tablet, 84 % Čechů má smartphone mladší 3 let, 47 % uživatelů využívá pouze mobilní verzi aplikace Facebook, 8 z 10 zařízení má systém Android, 19 % lidí má v mobilu placenou aplikaci. Za aplikace jsou ochotnější utrácet spíše majitelé iPhone. Vývoj ve vlastnění chytrých mobilních telefonů a tabletů od roku 2011 – 2015 je zobrazen níže.

mobile_marketing_2015_1

Zdroj: Tomáš Pflanzer, Mobile Marketing 2015

Češi denně využívají tak 3 aplikace z 15, které mají zdarma stažené. Z toho vyplývá, že bude poměrně náročné dostat se do top of mind u zákazníků z hlediska aplikací a donutit je tak využívat konkrétní aplikaci. Pan Pflanzer vidí budoucnost v tzv. wearables mezi než patří brýle, hodinky a fitness náramky. Požadavky na tato zařízení se neustále mění, což je dané i fikcí z různých filmů, které tyto očekávání zvyšují. 54 % lidí zná pojem wearables, ale jen 4 % je v Čechách vlastní. Nicméně je důležité podotknout, že s touto hodnotou se začínalo i u tabletů. Brýle jsou pro zákazníky příliš drahé a kupovat je nechtějí. Jinak tomu je ale u chytrých hodinek – chytrý telefon na ruce. Za hodinky je Čech ochotný dát okolo 6 000,- CZK. Za tuto částku se dají už pořídit slušné hodinky.

Dalibor Pulkert (Head of Mobile Development, Etnetera) vidí budoucnost v propojení hardwaru a softwaru, tedy chytrých hodinek a dobré aplikace. Díky chytrým hodinkám lze poznat, co jejich uživatel dělá, jakou má náladu, jestli je smutný, zda odpočívá/sedí/sportuje. Majitel aplikace by tak uživateli mohl na základě toho co dělá/ jak se cítí, nabídnout svůj produkt.

„Třeba aplikace Rohlík…pošlu notifikaci s textem kup si čokoládu na obalení nervů, nyní tříkilové balení ve slevě.“
Dle Jiřího Budinského je web stále silnější nástroj, než aplikace. Mobilní web není výsada, ale začíná to být podmínka. Pokud někdo mobilní web nemá, nebude se vyskytovat jako výsledek hledání v Googlu. Nicméně dle Heureky má pouze ¼ e-shopů mobilní web. Kdy ale udělat aplikaci? Má to vždy význam? Nikoliv. Je potřeba zvážit, zda ta aplikace bude k něčemu zákazníkovi prospěšná a také především na tom, jak často bude zákazník v aplikaci realizovat určitou aktivitu.

Miroslav Král říká, že v roce 2020 bude mít 80 % lidí na planetě smartphone, a nejen z tohoto důvodu klade důraz na včasnou rozpoznatelnost tzv. micro moments ze stran marketérů.

Klíčovými momenty tak jsou:

I want to know: Člověk nechce nic kupovat, jen hledá informace. 66 % uživatelů smartphonů vyhledává informace poté, co je zaujme nějaký reklamní spot. Na tento fakt je nutné reagovat a přizpůsobit se tomu.

I want to go: Lidé hledají místní podniky anebo zvažují nákup v místním podniku. Těchto lidí, kteří hledají místní podniky ze smartpohonů, je 82 %. Pokud je podnik mezi těmi nalezenými, zákazník o něm uvažuje. Důležité je být tu pro zákazníka.

I want to do: Potenciální zákazník si už chce koupit nový výrobek nebo hledá na cokoliv nějaký návod. Až 91 % uživatelů smartphonů k těmto činnostem využívá právě svá mobilní zařízení.

I want to buy: Mnoho lidí dnes nemá čas na běhání po obchodech. Proto využívají svá mobilní zařízení, skrze která produkt snadno najdou a mají možnost ho rovnou i přes mobilní zařízení koupit.

Jak to aplikovat v praxi?
1. Být na mobilu, v mobilní aplikaci, na youtube a oslovit tak mobilní zákazníky.
2. Mít přehled o tom, jaká témata jsou v našem businessu hledaná a zda jsme mezi těmi vyhledávanými.
3. Být užiteční a odhalit mikro momenty důležité pro zákazníka a pomoci mu docílit toho, co hledá.
4. Být rychlí – mít snadno dostupné informace vč. kontaktů a zabezpečit to, aby se rychle načítala příslušná webová stránka. Jinak hrozí to, že zákazník tuto stránku opustí.

Čtěte také