Výzkum trhu

Jaké služby by Češi nejvíce uvítali při přepravě jízdního kola vlakem nebo autobusem?

Pěší turistika a cyklistika patří mezi aktivity, kterým se Češi věnují nejčastěji. Oblíbenou aktivitou jsou i návštěvy hradů a kulturních památek, kterým se však lidé věnují vzácněji a nejméně času tráví kempováním a sjížděním řek. Pro přepravu Češi nejčastěji používají osobní automobil a autobus, vlakem až tak často necestují. Na převoz kola lidé o něco více používají vlak než autobus, ale využívání obou prostředků pro jeho přepravu je vzácné. V rámci zkvalitňování služeb veřejných dopravců by lidé využívali především možnost mít kolo u sebe ve vagónu, aby neztráceli čas při jeho vykládání a nakládání a případně mít kolo ve speciálním vagonu, ale s možností okamžitého vyzvednutí při příjezdu. Zjištění vyplynula z on-line průzkumu realizovaném agenturou GfK Czech na vzorku 500 respondentů v průběhu srpna tohoto roku.

Nejčastěji se věnujeme pěší turistice a cyklistice

Pěší turistika a cyklistika patří mezi aktivity spojené s cestováním, kterým se Češi věnují nejčastěji. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že turistice se alespoň občas věnuje devět z deseti Čechů a cyklistice tři čtvrtiny lidí. Oblíbenou aktivitou je i návštěva hradů a kulturních památek. Na rozdíl od pěší turistiky a cyklistiky se lidé této aktivitě věnují méně často, jen čtvrtina se jí věnuje alespoň jednou měsíčně.

Sjíždění řek a kempování nás až tak neláká

Kempování a sjíždění řek se Češi věnují nejméně ze všech sledovaných aktivit spojených s cestováním. Téměř polovina Čechů nikdy nejezdí stanovat do přírody a přibližně tři čtvrtiny nikdy nesjíždí řeky.

Pro přepravu používáme nejčastěji auto, zejména na denní dojíždění do práce

Šest z deseti Čechů využívá auto každý den, případně několikrát do týdne, a jde o dopravní prostředek, který lidé používají nejčastěji. „Auto používáme především na dopravu do práce, což potvrzují i sociodemografické údaje respondentů, kteří v průzkumu uvedli tuto možnost. Každý den nebo několikrát do týdne ho používají zejména lidé v nejproduktivnějším věku 30 až 49 let a podíl těchto lidí je nejvyšší v menších městech, což souvisí právě s dojížděním do práce,“ upřesňuje Khaled El Tohami, Consumer Goods & Media Sector Leader z výzkumné agentury GfK Czech.

Autobusem nejčastěji cestují studenti a ženy

Druhým nejčastěji používaným dopravním prostředkem je autobus, na denní nebo opakovanou přepravu během týdne ho ale používá ve srovnání s automobilem jen poloviční podíl lidí. Častěji jím cestují ženy a lidé ve věku 15 až 29 let. Frekventovanější cestování autobusem uvedli i lidé žijící v Praze, kde ho téměř polovina používá denně nebo několikrát do týdne.

Kolo si s sebou do vlaku nebo autobusu příliš nebereme

Jelikož cyklistika patří k oblíbeným aktivitám, zjišťovali jsme v průzkumu, jak často si lidé berou kolo s sebou, když cestují vlakem případně autobusem. Podle výsledků je zřejmé, že lidé tuto možnost nevyužívají často. Pokud už ji využijí, zvolí spíše vlak než autobus.

Co je pro lidi nejdůležitější při přepravě jízdního kola vlakem nebo autobusem?

V průzkumu jsme zjišťovali názor lidí na několik nápadů, které by se v budoucnu mohly stát součástí služeb nabízených veřejnými dopravci a týkají se zlepšení a zpohodlnění přepravy jízdního kola při cestování vlakem nebo autobusem. Při dopravě vlakem měly největší úspěch návrhy na přepravu kol přímo ve vagonu s cestujícím (47 procent) nebo ve speciálním vagónu s možností okamžitého vyzvednutí (51 procent). Poměrně výrazný podíl příznivců si ale získala také možnost půjčování kol přímo na nádražích (41 procent). U autobusové dopravy se s největším ohlasem setkal návrh na označení autobusů s možností přepravy kol (53 procent).

Jaké nové služby by lidé skutečně využili při přepravě kola?

„V průzkumu jsme zároveň zjišťovali i potenciál těchto nápadů, tj. zejména to, které z nich by lidé také využili v budoucnu. Největší zájem byl opět o možnost mít kolo u sebe ve vagónu, aby lidé neztráceli čas při jeho vykládání a nakládání, mít kolo ve speciálním vagonu s možností okamžitého vyzvednutí při příjezdu, a o vypůjčení kol na nádraží. U autobusů byl znovu největší zájem o zvlášť označené autobusové spoje, kde je možné cestovat s kolem,“ uzavírá Khaled El Tohami

Čtěte také