Pevnou pozici na českém trhu nelze slevovým portálům v žádném případě upřít. Podle průzkumu agentury Incoma GfK pro společnost MasterCard zde nakupuje asi čtvrtina Čechů. Například slevový portál Zapakatel odhaduje návštěvnost v loňském roce na průměrně 200 tisíc lidí měsíčně a tržby 278 milionů Kč.
Zákazník už nekouká jen na cenu
První slevové portály se v České republice objevily v roce 2009. Hlavní boom začal ale až o rok později se spuštěním portálů Slevomat.cz, Zapakatel.cz a Vykupto.cz. Obrovská kupní síla, která se v té době vzmohla, však dostala ránu v podobě zklamání zákazníků z nekvalitních služeb. Nikoli však ze strany portálů, ale samotných prodejců služeb.
Jak řekl jeden z majitelů Zapakatele, Jiří Carba, „První boom je za námi, tlak na nízké nominály už přešel. Bude rozhodovat kvalita, nikoli cena – hlavně zákaznický servis.“
Jak tedy vypadá typický zákazník?
Zájem o slevy na internetu mají častěji ženy, než muži. I když rozdíl není nijak markantní – podle údajů Zapakatel.cz zde z celkového počtu cca 200 tisíc zákazníků za měsíc nakupuje 58 % žen a 42 % mužů. Obvykle se provozovatelé těchto portálů setkávají s lidmi s vyšším vzděláním – 46 % klientů má střední školu s maturitou – a mladších věkových kategorií, tedy 25 – 34 let. Naopak lidé nad 60 let věku slevové portály nepoužívají prakticky vůbec.
Za zmínku určitě stojí, že měsíční příjem nehraje v rozhodování o nákupu na slevových serverech nijak zásadní roli. Každý klient zde utratí zhruba 760 Kč, a to nejčastěji za zboží, jídlo a pobyty, ve kterých suverénně vládne Chorvatsko a Tatry.
A jak jsou nakupující spokojeni?
Ze zmiňovaného výzkumu, který nechala provést společnost MasterCard, lze s jistotou určit jedno – drtivá většina (89 %) zákazníků je se službami slevových serverů spokojená. A 80 % všech zákazníků se na server i na základě dobrých zkušeností vrací pravidelně.