banner_left
Internet

O vzhledu vašeho webu nechte rozhodnout zákazníky

Používá se váš web uživatelům pohodlně a bez problémů? Určitě si myslíte, že ano, ale zkoušeli jste to? Webové stránky má dnes prakticky každá firma. Některá si nechává dělat krásný web na míru, s grafickým designem od špičkového grafika a s mnoha vymoženostmi, animacemi apod. Některé firmy mají naopak velmi jednoduché weby, založené na některé z volně dostupných šablon.

Kdo však má rozhodnout o tom, kde budou na webu umístěny základní informace, co bude v menu a jak mají vypadat tlačítka? Je to správce webu, grafik, který web tvoří, či obchodní ředitel?

Žádná z těchto možností není správná. O vzhledu stránek by měl rozhodnout na prvním místě uživatel, pro kterého se web tvoří a který bude stránky navštěvovat.

Jednoduchost hledání na webových stránkách je jedním ze základních prvků jejich použitelnosti a přínosu pro zákazníky. Jednoduchostí rozumíme vytvoření takového webu, který se snadno používá, má jasný účel a není zatížen zbytečnými informacemi či vlastnostmi.

Proto do vývoje nebo úprav webu zapojte co nejvíce vaše zákazníky. Ideálním způsobem, jak se vyhnout problémům se špatnou použitelností a složitým webem, je uživatelské testování. Při testování vašeho webu se skutečnými lidmi můžete objevit na vašem webu chyby, o kterých vás doposud ani nenapadlo přemýšlet.

Jak uživatelské testování udělat?

Zjednodušeně řečeno, při uživatelském testování pozvete několik běžných uživatelů internetu a budete je pozorovat, jak používají váš web.

  • Připravte si scénář testování. Bude obsahovat úkoly, které jsou pro uživatele na Vašem webu typické a které ho budou podněcovat k jeho běžnému chování. Lidem dáte jim jednoduché úkoly týkající se například hledání obsahu na vašem webu.
  • Pozvete dostatečný počet běžných uživatelů internetu, kteří odpovídají uživatelům vašeho webu. Pokud například máte esop s dětským zbožím, pozvete rodiče, pokud máte server o výcviku psů tak pozvete pejskaře atd.
  • Uděláte samotné uživatelské testování. Při něm každý uživatel postupně plní připravené úkoly a vy ho během této činnosti pozorujete, kladete mu otázky a zapisujete si jeho problémy i úspěchy. Požádáte uživatele, aby vám popsali, jak při tom přemýšleli, zda například něco hledali přes vyhledávání, v menu či jinak.
  • Shrnete celé testování a jeho výsledky do závěrečné zprávy. V té popíšete odhalené chyby a můžete tak udělat opatření jak tyto chyby nejlépe odstranit.

Za pár korun získáte neocenitelné názory a pohled lidí zvenku.

Díky otestování na skutečných uživatelích dosáhnete následujících přínosů:

  • Návštěvníci se budou vracet. Lidé dávají snadnosti používání a přehlednosti podle našich zkušeností vysokou prioritu. Mnohdy proto dají přednost přehlednému a srozumitelnému webu před graficky originálním a funkčně dokonalejším, ale hůře použitelným.
  • Přijdete na problémy skutečných uživatelů. Chyby vašeho webu, na které touto cestou přijdete, jsou ty, na které naráží vaši uživatelé při běžném používání.
  • Získáte více zákazníků. Uživatelům se u Vás už nebude stávat, že nemohou nalézt to, co hledají, nebo že nemohou dokončit objednávku. Váš web už jim nebude nijak bránit uzavřít s Vámi obchod.
  • Zjistíte, jak váš web rozvíjet. Pokud přidáváte nový obsah či chystáte redesign vašich webových stránek, uživatelské testování vám ukáže, na co se při tom zaměřit.

Jak budete při úpravách vašeho webu postupovat vy?

Ing. Richard Kafoněk
 specialista na internetový marketing
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *