Sociální síť Pinterest se těší stále větší oblibě marketérů. Ačkoliv se počet českých uživatelů odhaduje na zhruba 15 tisíc, celosvětově jde o třetí nejpopulárnější sociální síť. Průměrně na ni zavítá přes 4 miliony návštěvníků denně*, kteří zde stráví přibližně více než 14 minut. Především majitelé internetových obchodů začínají novou sociální síť a její marketingové možnosti pozvolna objevovat.
„Pinterest je nástroj, se kterým lze v rámci internetového marketingu a podpory značky i prodeje velmi dobře pracovat,“ říká Miroslav Uďan, výkonný ředitel projektu Shoptet.cz, který svým zákazníkům napojení na Pinterest automaticky umožňuje. Projekt Shoptet.cz se na českém trhu specializuje na pronájem e-shopů a jeho obchodní i marketingovou strategií je ukazovat svým klientům tu správnou cestu, jak založit, vést a rozvíjet úspěšný e-shop. Napojení na sociální sítě, které se těší značné oblibě, je pak základní službou, kterou Shoptet.cz nabízí. „Češi jsou poněkud konzervativnější a marketingové kroky na internetu váhavě promýšlejí, kdo se ale rychle na novinky adaptuje, má jednoznačnou konkurenční výhodu,“ říká Miroslav Uďan. K novinkám jako je e-shop na Facebooku nebo napojení na Pinterest přistupují trochu s rezervou, nicméně s tím, jak obě zmiňované sítě získávají na stále větší a větší oblibě, učí se je využívat i čeští internetoví obchodníci.
„My se samozřejmě snažíme o to, aby všechny novinky, které jsou životaschopné a ve kterých vidíme potenciál pro naše klienty, měli naši zákazníci vždy k dispozici a aby s nimi měli co nejjednodušší práci,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
Proč Pinterest a jak jej využít pro e-shop?
Pinterest pracuje plně s obrázky a s videem. Jeho hlavním motorem tedy není text, ale vizuální stránka. Uživatelé mohou připichovat (pinovat) obrázky a videa na virtuální nástěnky (boards), které si sami vytvoří. Velkou silou je právě ono „pinování“ a jeho jednoduchost. Můžete nahrávat vlastní fotografie nebo pouhým kliknutím obrázky z jiných internetových stránek. Tyto příspěvky vidí vaši přátelé, kteří je opět mohou kliknutím „přepíchnout“ i na své nástěnky. Největším benefitem a hlavní hnací silou Pinterestu pro firmy je právě ona extrémní jednoduchost sdílení obrázků.
V případě e-shopu to funguje tak, že váš zákazník přijde, vybere si položku a přidá ji do některé ze svých nástěnek, která mohou mít jakákoliv témata (Kniha přání, Mám doma, Doporučuji, Líbí se mi… možností je nespočet). A zatímco se tento obrázek šíří dál mezi jeho přátele a přátele jeho přátel, stále s sebou nese informaci o původním umístění. „I po stém nasdílení tedy může stoprvní uživatel Pinterestu kliknout na onen obrázek a dostane se znovu k vám na váš e-shop,“ říká Eliška Vyhnánková, spolumajitelka internetového obchodu Fanbase.cz a fanynka nových možností internetového marketingu.
Pinterest není pro každého
Hlavním předpokladem pro úspěšnou interakci e-shopu a Pinterestu je dostatečná zásoba vizuálně zajímavého materiálu, který souvisí s obsahem podnikání e-shopu. Ať už prodáváte jakékoliv zboží, jehož fotografie máte ve skvělé kvalitě k dispozici nebo nabízíte zájezdy a Pinterest můžete využít pro fotografie z cílových destinací. Mezi e-shopy, které na Pinterestu nejvíce bodují, patří ty s módou a módními doplňky jako jsou šperky, hodinky apod.
Úspěšný e-shop buduje komunity a propojuje všechny možnosti
Majitelé e-shopů mohou Pinterest jednoduše využít tak, že ke svému zboží, respektive jeho fotografiím přidají tlačítko „Pin it“. Jednoduše pak mohou sledovat jejich sdílení. Zajímavější variantou je založení profilu na této sociální síti a poté aktivní práce, která zahrnuje budování a komunikace s komunitou, jež aktivity e-shopu sleduje. Miroslav Uďan i Eliška Vyhnánková se shodují v tom, že kreativitě a možnostem, jak promovat e-shop či samotnou oblast podnikání, která s e-shopem souvisí, se meze nekladou: „Stanete-li se jedním ze svých zákazníků, můžete například vytvářet nástěnky, které souvisí či se nějakým způsobem dotýkají oblasti podnikání e-shopu. Pokud se vám to podaří, můžete jen získat – opět totiž můžete do akce zapojit své zákazníky, sledovat jejich zájmy, komunikovat s nimi, zkoušet s nimi různé soutěže a získávat velmi potřebnou zpětnou vazbu,“ nabízí rady, jak na to, Eliška Vyhnánková.
* Průzkum Social media marketing agency TAMBA (http://tamba.co.uk/), duben 2012
– red –