banner_left
Internet

Internetové vyhledávače – jak poškozují váš byznys a reputaci

V předchozích článcích na téma marketing ve vyhledávačích a cz/index.php3?Action=View&ARTICLE_ID=2508″>optimalizace pro vyhledávače jsme si popsali, jak vám internetové vyhledávače mohou pomoci vylepšit váš byznys a reputaci. Vyhledávače vás ale mohou svými výsledky také poškozovat.

Zájem poškodit vás ve vyhledávačích může mít:

  • vaše konkurence
  • odborné servery a blogy
  • nespokojení zákazníci (ať již neprávem nebo po právu nespokojení)

a dosáhnou toho publikováním (ať už smyšlených nebo pravdivých) negativních informací na Internetu.

Zlomyslná konkurence útočí přes vyhledávače
Vaše konkurence může využít optimalizace pro vyhledávače, aby se dostala na dotazy relevantní vaší firmě a produktům také do výsledků vyhledávání.

Tuto situaci si ukážeme na konkrétním příkladu firmy Abrakadabra, kouzelnické agentury, která má stránky na adrese http://www.abrakadabra.cz/ Konkurenci Abrakadabry dělá „První kouzelnická“ se stránkami na http://www.prvni-1-kouzelnicka.cz/ (Názvy firem i webové adresy jsou vymyšlené a nemají žádnou souvislost se skutečně existujícími firmami a webovými adresami.) Příklad výsledků vyhledávání slova „kouzelníci“:

Abrakadabra – kouzelnická představení v ČR
Abrakadabra byla založena jako agentura sdružující kouzelníky z celé České republiky. Nabízíme kouzelnická představení na vašich veřejných i soukromých akcích. Podle potřeby můžeme celou akci komplexně zajistit včetně ozvučení a občerstvení.
http://www.abrakadabra.cz/

První kouzelnická – jsme lepší než Abrakadabra, nám kouzla vycházejí
… a tak vznikla První kouzelnická. Nejlepší kouzelníci z Abrakadabra založili svou vlastní agenturu, protože již dále nechtěli přicházet o dobré jméno díky spolupráci s Abrakadabra, …
http://www.prvni-1-kouzelnicka.cz/

Konkurenční První kouzelnická nejen, že přetahuje Abrakadabře návštěvníky (a tím i zákazníky), ale také poškozuje její online reputaci. Jestliže si uživatel vyhledávače, např. pořadatel soukromé akce, který tam chce pozvat kouzelníky, přečte ve výsledcích tyto dva popisky pod sebou, na který myslíte, že klikne?

Nejlepším řešením této situace je samozřejmě prevence – být tak dobrý a vést tak pozitivní PR, že není nikdo, kdo by si mohl stěžovat. Pokud už však ve vyhledávačích takový odkaz existuje, jedno z možných řešení je použít postupy marketingu ve vyhledávačích, abychom jeho negativní vliv co nejvíce zmírnili.

Jak vás mohou poškodit odborné servery a blogy
Zde si uvedeme jen stručný výčet. Ve vyhledávačích se mohou objevit odkazy na internetová média:

  • která publikovala negativní recenze vašich produktů
  • kde se nacházejí negativní názory čtenářů v diskuzi pod článkem, který se týká vaší firmy
  • která rozešlou newsletter, ve kterém se negativně píše o vaší firmě nebo produktech (historie již rozeslaných newsletterů bývá vystavena na stránkách).

Nespokojení zákazníci a vyhledávače
Jestliže bude s vašimi produkty zákazník nespokojen a bude to chtít dát na Internet, vytvoří tzv. „darebácké stránky“ (tento termín použil David Phillips ve své knize Online public relations, český překlad Grada Praha 2003).

Pokračujeme v předchozím příkladu firmy Abrakadabra. Nyní však Abrakadabru ve vyhledávačích nepoškozuje konkurence, ale nespokojená klientka:

Abrakadabra – kouzelnická představení v ČR
Abrakadabra byla založena jako agentura sdružující kouzelníky z celé České republiky. Nabízíme kouzelnická představení na vašich veřejných i soukromých akcích. Podle potřeby můžeme celou akci komplexně zajistit včetně ozvučení a občerstvení.
http://www.abrakadabra.cz/

Moje špatné zkušenosti s kouzelníky Abrakadabra
… tehdy jsme byli s manželem na kouzelnickém představení agentury Abrakadabra. Jejich kouzelníkovi se nepodařil ani jeden trik. A ještě vypadal dost opilý …
http://www.example.com/~fopr3456/website/abrakadabra.htm

Zatímco v předchozím příkladě jsme věděli, kdo stránky vystavil – naše konkurence – a mohli jsme se to s nimi pokusit v klidu vyřešit, jak se ale obrátíme na neznámého autora darebáckých stránek? Pokud o nás napíše konkurence něco negativního, ne každý tomu bude věřit. Ale když si na Internetu stěžují koncoví zákazníci, těm věřit pravděpodobně budou.

Asi nejčastěji používaný způsob, jak vliv darebáckých stránek eliminovat, je použití jednoho z postupů optimalizace pro vyhledávače zvaného „tapetování“. Principem tapetování je, že se snažíte obsadit všechny pozice první strany výsledků odkazy na takové stránky, jejichž obsah můžete ovlivňovat.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *