Průmysl

Škoda Plzeň s Karosou představily společný trolejbus

Plzeňský strojírenský koncern Škoda Holding poprvé ve světové premiéře představil nový typ nízkopodlažního trolejbusu Škoda 24 Tr Irisbus. Vozidlo, na jehož vývoji se podílely dvě tradiční české firmy a značky se světovým renomé Škoda a Karosa, vzniklo za 9 měsíců.

Kompletní elektrovýzbroj z produkce Škody Electric s.r.o., dceřiné společnosti Škody Holding, a.s., byla zabudována do karoserie autobusu z produkce skupiny Irisbus kompletovaného ve vysokomýtské Karose pod označením City Bus.

Trolejbus má zabudován i přídavný pohonný agregát z trakčních baterií (možná je i alternativa dieselová, oba alternativní pohony jsou využitelné v místech, kde není možné instalovat trakční vedení, nebo při výpadku proudu).
Dalším rozšířením vývojové a výrobní spolupráce po vzniku prototypu prvního společného vozu je podpis smlouvy mezi Škodou Electric a skupinou Irisbus. Jejím základem je dohoda o společném postupu v obchodu s trolejbusy především na evropských trzích. V teritoriích, kde má své tradiční postavení Škoda (tj. například Česká republika či Pobaltské země) ponesou vozy název Škoda 24 Tr Irisbus, v opačném případě pak Irisbus Škoda 24 Tr (především jde o země EU). V současné době se již realizují konstrukční a projekční práce na kloubovém 18 m dlouhém trolejbusu, který bude zanedlouho představen.

„Myslím, že společný produkt má velkou šanci uspět na trhu. Díky unifikaci s autobusy by měl dopravním podnikům přinést významný efekt ve snížení nákladů na servis a náhradní díly,“ řekl Rudolf Černý, generální ředitel Karosy, a.s.
Václav Svoboda, generální ředitel Škody Electric, zdůraznil úlohu tuzemských průmyslových společností na výrobě hlavních částí vozu. „České společnosti se na tomto projektu podílejí činnostmi s nejvyšší přidanou hodnotou,“ řekl R. Černý. „Tento nový trolejbus představuje plně konkurenceschopný finální produkt české provenience i na těch nejnáročnějších trzích, včetně Evropské unie,“ dodal Martin Roman, generální ředitel Škody Holding.
Skupina Škoda Holding tak po zahájení vestavby své elektrovýzbroje do karoserii amerického Neoplanu v půlmiliardové zakázce pro Boston opět typově rozšířila své portfolio dodávaných trolejbusů, do něhož od začátku letošního roku investovala téměř 50 milionů korun. Výroba kompletních trolejbusů značky Škoda typového označení Tr 14 a Tr 15 určených převážně pro východní trhy či Tr 21 s přídavným dieselovým agregátem a obdobnou kloubovou verzi Tr 22 pokračuje v dceřiné společnosti Škoda Ostrov. Tento podnik je stále ve hře o exportní zakázku na dodávku 30 trolejbusů 21 TrAC v hodnotě zhruba 250 milionů korun pro město Kaunas a stala se vítězem veřejné soutěže na dodávku trolejbusů Tr 21 AC pro slovenské hlavní město Bratislava.

Společnost Škoda od roku 1936, kdy vyrobila první trolejbus, dosud prodala 13 300 těchto vozidel do 94 měst 24 zemí světa.
Karosa Vysoké Mýto navazuje i letos na vynikající výsledky loňského roku. Zatímco v roce 2002 prodala rekordních 1554 autobusů, za letošní první pololetí to bylo 744 vozidel, o 23 kusů více než ve stejném období loni. Prostřednictvím holdingu Irisbus je dnes Karosa evropským pojmem a na trhu autobusů se řadí k vedoucím značkám. Podíl exportu Karosy představuje více než 67% jejího celkového prodeje a z toho je více než 80 % určeno pro země Evropské unie.
Irisbus má svá obchodní zastoupení v téměř 30 státech světa a autobusy s delfínem ve znaku (symbol holdingu) jezdí na všech 5 kontinentech. V Evropě je Irisbus druhým největším výrobcem autobusů, jeho tržní podíl zde přesahuje 25 % a roční produkce se pohybuje kolem 9000 vozidel.

– das –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodařství.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *