Internet

Internetové vyhledávače – hodnotný nástroj pro internetový marketing?

Představme si ideální využití vyhledávače pro internetový marketing vaší firmy:

  • na všechny dotazy, které jsou relevantní vašim produktům jsou firemní stránky na předních pozicích výsledků vyhledávání
  • uživatel vyhledávače kliká a stává se z něj váš nový návštěvník a potenciální zákazník
  • během návštěvy objednává vaše produkty nebo zasílá poptávku případně vás jinak kontaktuje

Vyhledávače – různé typy a principy
Podle způsobu uchování a prezentace dat bychom vyhledávače rozdělili na katalogy, indexéry a hybridní.

Katalogy zařazují stránky do stromu tématických kategorií. Návštěvník prochází kategoriemi a navštěvuje zařazené stránky. Během registrace do vyhledávačů katalogového typu vkládáte název a URL vaší stránky, její popisku a kategorie, do kterých si přejete být zařazeni. Zadané údaje kontroluje před zařazením pracovník firmy, která katalog provozuje. České katalogové vyhledávače jsou např. Atlas, Caramba, Centrum a Seznam. A ze světa např. Dmoz.

Indexéry neboli fulltextové vyhledávače řadí stránky do své databáze podle toho, jaká slova se na nich vyskytují. Při vyhledávání zadáváme hledané klíčové slovo nebo klíčovou frázi charakterizující obsah stránky. Výsledkem je seznam stránek seřazených podle míry relevance k našemu dotazu. O relevanci té které stránky rozhoduje počítačový program, vyhledávače indexovacího typu jsou tedy plně automatizované. Registrace do takového vyhledávače se skládá jen z vložení URL titulní stránky vašeho webu. Většinou však není ani toto potřeba, protože vyhledávač o vašich stránkách již ví díky odkazům z okolního internetu. České fulltextové vyhledávače jsou např. Jyxo a Morfeo. Ze světa pak Google, Msn a Yahoo.

Hybridní neboli smíšené vyhledávače spojují principy obou typů výše popsaných vyhledávačů. V současné době je většina vyhledávačů hybridních. V konkrétních příkladech v předchozích odstavcích, kde vyhledávače jednoznačně rozděluji na katalogy a indexéry, se dopouštím jisté nepřesnosti. Rozdělení vyhledávačů není ostré, některé z nich jsou prostě spíše katalogy, jiné spíše indexéry.

Personalizované vyhledávání považují odborníci za budoucnost vyhledávačů. Nejen, že bude úplně zrušen rozdíl mezi katalogy a indexéry, ale vyhledávače budou respektovat i osobní preference každého svého uživatele.

Internetová komunikace – model push a model pull
Kdysi provozovatelé využívali k propagaci svých stránek bannerovou reklamu. Ideálem každého zpravodajského serveru bylo prodávat reklamní plochy. Cílem každého firemního serveru byla maximální návštěvnost z bannerových kampaní.

Ale teď? Na co bannery? Návštěvnící příjdou z vyhledávače. Tam si sami určí, co je zajímá. A řeknou si to tehdy, až na to budou mít čas.

Doby hromadného rozesílání e-mailů ustupují dnešní individuální a kdykoli přístupné interakci prostřednictvím vyhledávače.

Push model – vnucování reklamy prostřednictvím bannerů a hromadných e-mailů. Reklama bývá na téma, které uživatele zrovna nezajímá, nemá na něj čas.

Pull model – lidé sami hledají informace, když mají potřebu je získat, náladu, chuť i čas. Sami v políčku vyhledávače specifikují, co je zrovna zajímá, co si přejí koupit, atd.

Jaké mají vyhledávače obchodní cíle?
Jako u každého jiného businessu, také u vyhledávačů je klient – uživatel vyhledávače – na prvním místě. Musí vždy nalézt přesně to, co hledal. Vždyť konkurenční vyhledávače jsou jen jeden klik vedle.

Jak se dostat na první místo vyhledávače
Každá firma od svých stránek očekává, aby efektivně přispívaly k plnění obchodních cílů tak, že:

  • jsou součástí marketingového mixu
  • působí jako prostředek komunikace a public relations
  • fungují jako obchodní a prodejní kanál
  • budují a posilují obchodní značku

K tomu, aby tak fungovaly, musí mít stránky dostatečnou návštěvnost. Vzhledem k tomu, že většina návštěvnosti na současném internetu přichází z vyhledávačů, každý se snaží dostat se na první místo vyhledávače.

Aby se však stránky dostaly na první místo ve vyhledávačích, musí co nejlépe odpovídat jeho obchodním cílům – uživatel musí na své dotazy vždy dostat co nejrelevantnější výsledky. Ohodnotí-li vyhledávač vaše stránky jako nejlepší, které na daný dotaz zná, odmění je prvním místem.

Optimalizace pro vyhledávače, marketing ve vyhledávačích, internetový marketing
Optimalizace pro vyhledávače, anglicky search engine optimization, zkratka SEO se zabývá získáváním nejlepších pozic ve vyhledávačích.

Optimalizace pro vyhledávače je hlavním odvětvím oboru zvaného marketing ve vyhledávačích, někdy také marketing založený na vyhledávačích nebo vyhledávačový marketing, anglicky search engine marketing, zkratka SEM.

A abychom hierarchii pojmů uzavřeli, řekneme, že marketing ve vyhledávačích je jednou z hlavních součástí oboru zvaného internetový marketing, neboli online marketing, také web marketing, e-marketing, anglicky internet marketing.

Rozjeďme diskuzi
Tento článek jsem pojal jako úvod k seriálu na téma SEO, SEM, internetový marketing a s tím související otázky. Milí čtenáři, neváhejte se v diskuzi pod článkem zeptat na to, co vás zajímá. Podle vašich dotazů přizpůsobím další pokračování.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *