Marketing

Letní slevy jsou pro obchodníky spíše nutností, než nástrojem podpory prodeje

Z průzkumu provedeného společností GE Capital Multiservis v rámci ocenění Multiservis Obchodník roku 2004 vyplynulo, že drtivá většina obchodníků používá letní slevy z důvodu uvolnění skladovacích a obchodních ploch a nikoli s cílem podpořit prodej. Oproti předchozím rokům se přitom letní slevy týkají stále širšího sortimentu.

Tradiční jsou již slevy v oblasti oděvů a obuvi. Jak vyplývá z odpovědí dotázaných obchodních řetězců, obvykle probíhají letní slevy již od konce června až do poloviny srpna. Dosahují přitom výše 20 – 50 % z obvyklé ceny, v některých případech však dokonce až 70 %. „Relativně častá je také strategie dvou vln letních slev – po nižším snížení cen v první fázi přichází ještě jedno, výraznější snížení cen, jehož cílem je vyčistit skladovací a obchodní plochy od zbývajícího neprodaného zboží,“ řekl Jiří Pathy, předseda představenstva a generální ředitel společnosti GE Capital Multiservis.

„Nevyužíváme letní slevy k podpoře prodeje – jsou nutností vyvolanou koncem letní sezóny a s tím související ztrátou zájmu zákazníků o nákup tohoto zboží. Výprodej tak není reklamní tah, nýbrž nutnost,“ uvedl Aleš Drábek, ředitel společnosti C & A Moda ČR. Při těchto slevách přitom dojde s ohledem na snížení ceny k zákonitému zvýšení počtu zákazníků. „Počet zákazníků se mírně zvýší (o cca 10 %), obrat klesne v přibližně stejném rozsahu. Až o 20 % však vzroste průměrný počet položek zakoupených jedním zákazníkem během jednoho nákupu,“ doplnil David Pažitka, generální ředitel společnosti La Halle.

Letní snížení cen se oproti minulosti stále častěji uplatňuje také v dalších segmentech maloobchodního trhu. Se sezónními výprodeji se tak spotřebitelé setkávají například v obchodech se sportovními potřebami, zahradní technikou či kosmetikou. „V letním období samozřejmě probíhají i „letní slevy“ zaměřené na sezónní sortiment, jako jsou opalovací prostředky, a dále na sortiment nedrogistického charakteru – např. dětské letní hračky, výrobky pro volný čas a zábavu v přírodě, u vody, pro camping a dovolenou,“ uvádí Petra Hanzalová, marketingová manažerka společnosti Rossmann.

Letní slevy probíhají také v hobby obchodech – cílem je rovněž zde primárně vyprodání letního zboží. „Cílem letního výprodeje není zvýšení obratu, nýbrž vyprodání sezónních artiklů. Zvýšená frekvence zákazníků, kterou samozřejmě zaznamenáváme, je pak důsledkem masivní komunikace v médiích,“ uvedla Eva Čižmárová, marketingová ředitelka prodejen Baumax. Jak doplnila Ema Matějů, marketingová ředitelka HORNBACH–Baumarkt CS, výprodeje se týkají především vybraných druhů zahradního nábytku, kempingového a sezónního zboží, některých druhů rostlin a některých typů ventilátorů.

V rámci druhého ročníku ocenění Multiservis Obchodník roku 2004 volí odborná porota a veřejnost nejlepší obchodníky v deseti kategoriích. Svoji spokojenost se službami, šíří sortimentu či ochotou personálu jednotlivých obchodníků přitom mohou spotřebitelé vyjádřit tak, že obchodníka oznámkuje od jedničky do pětky. Konečné výsledky obou částí ocenění Multiservis Obchodník roku 2004 budou vyhlášeny na slavnostním večeru 5. října 2004.

Za necelé tři měsíce od vyhlášení ocenění se zúčastnilo hlasování již více než 15 000 spotřebitelů. Jako prozatím nejlepší je hodnocena IKEA, následovaná společnostmi Makro Cash & Carry, Tesco, Datart a Delvita.

Organizátorem ocenění Multiservis Obchodník roku 2004 je společnost Fincentrum Media, generálním partnerem GE Capital Multiservis. Mediálními partnery jsou iDNES, Euro, Nedělní svět, Vlasta, Týdeník Květy a Strategie, odborným mediálním partnerem je měsíčník Moderní obchod.

– red –

Čtěte také