Internet

Studie připravenosti měst a obcí na e-komunikaci s občanem 2005

Společnost Qbizm technologies a sdružení technologických podnikatelů TUESDAY Business Network vydaly studii mapující současný stav ve městech a obcích při využívání přímých komunikačních kanálů pro kontakt s občanem.

Cílem studie bylo zmapovat směr dalšího vývoje využití e-kanálů ve vztahu s občanem a poskytnout tak představitelům obcí užitečné vodítko pro orientaci v této oblasti.

Studii lze volně stáhnout na www.infokanal.cz/pdf/Studie_pripravenosti_obci_ekomunikace_2005.pdf

Je založena na průzkumu využití Internetu, e-mailů, e-podatelny, SMS zpráv, rozhlasu a kabelové TV mezi městy a obcemi v ČR. Průzkum provedla v rozmezí dubna až června 2005 společnost Qbizm technologies, a.s. (www.infokanal.cz), ve spolupráci se sdružením technologických podnikatelů TUESDAY Business Network (www.TUESDAY.cz).

Studie, která je z hlediska zaměření a rozsahu jedinečná, ukázala, že roste zájem obcí o využití moderních technologií pro komunikaci s občany, a to zejména v oblastech krizové komunikace (při výpadcích vody a energie, povodních apod.), poskytování dalších informací apod. Hlavní roli by zde v budoucnu měly hrát Internet a mobilní telekomunikace.

Největší zájem o nasazení nových řešení projevily obce nad 1.200 obyvatel, jejichž agenda komunikace s občany je již natolik složitá, že její optimalizace se stává prioritou vedení radnice.

„Samosprávě vznikají ve vztahu k občanům i firmám povinnosti, které je velmi obtížné naplnit bez získání jejich sluchu. Radnice se tak dostávají na mediální bitevní pole, kde soupeří o pozornost řadového občana. Klasické formy komunikace, jako obecní vývěska na místní radnici, se přitom ukázaly jako naprosto nevyhovující. Občané sice informace od obce potřebují a očekávají, chtějí je ale dostávat pohodlným způsobem. Jedním z nich je stále rozšířenější obecní tisk, z hlediska nákladů, rychlosti a aktuálnosti však nemůže konkurovat mobilní komunikaci a Internetu,“ řekl k průzkumu Petr Ulrich, předseda představenstva společnosti Qbizm technologies, a.s.

Ze studie mimo jiné plyne, že největší výzvou pro města a obce nejsou technologie a jejich použití, ale náplň komunikace a její marketingová koncepce. Získat pozornost občanů a zapojit je „do hry“ je čím dál složitější a vyžaduje souhru a kvalitní proškolení všech pracovníků úřadu. To je otázka času a postupného získávání zkušeností na jednotlivých radnicích. Důležité je začít, a to si již radnice uvědomují více, než kdy předtím.

Padají již také paušalizující mýty o tom, že e-kanály jsou nedostupné a pro většinu občanů (zejména ty starší) nevhodné. Města a obce si čím dál více začínají uvědomovat zásady komunikačního mixu v závislosti na podstatě komunikované informace, cílové skupině občanů a vhodné kombinaci různých komunikačních médií, která se vzájemně doplňují.

„Jiná cesta než směrem blíže k občanům pro radnice neexistuje,“ dodal Ondřej Bartoš, výkonný ředitel TUESDAY Business Network.

Studie a průzkum by měly splnit jeden z požadavků obcí – a tím je získat maximum informací o zkušenostech těch radnic, jimž se zavedení moderních technologií do komunikace s občany podařilo.

Součástí studie jsou názory a zkušenosti respondentů s e-kanály a jejich výhledy do budoucna tak, jak je vlastními slovy uvedli v dotazníku.

Studie je završena praktickým průvodcem zavedení SMS komunikace ve městech a obcích. Průvodce se snaží na příkladě případových studií identifikovat dobré a chybné postupy, pro zavedení tohoto komunikačního média.

– red –

Čtěte také