Průmysl

Automobilový průmysl – největší oběť finanční krize

Za jednu z největších obětí právě probíhající finanční krize je po právu označován automobilový průmysl. Pokles spotřebitelské poptávky, zaviněný nestabilními finančními trhy a růsty cen energie dostává automobilky do problémů.

Zásadním údajem indikujícím chování spotřebitelů je údaj o spotřebitelské důvěře, zveřejněný koncem října. „Důvěra ve Spojených státech spadla, oproti očekávaným 52 bodům na úroveň 38 bodů, přičemž se jednalo o nejnižší měsíční hodnotu tohoto ukazatele od začátku jeho existence v roce 1967,“ uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS.

Při spotřebitelské nedůvěře následuje logická posloupnost jevů:
– běžní spotřebitelé ruší nebo odkládají koupi auta na dobu, kdy budou mít více finančních prostředků,
– automobilky jsou nuceny snížit produkci,
– zvýší se náklady na výrobu,
– propouštění zaměstnanců.

„To, že se spotřebitelé v dobách krize nechtějí pouštět do větších nákupů, lze demonstrovat na datech z maloobchodu v USA,“ uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a dodává: „Jen za září klesly maloobchodní tržby o 1,2 %, přičemž očekávání trhu bylo 0,7 %. Samotné prodeje automobilů a jiných motorových vozidel pak za září klesly o 4,2 % a v porovnání se zářím 2007 o úctyhodných 26 %.“

Nejcitelnější ztráty pociťuje především americký automobilový průmysl, v čele s třemi největšími automobilkami – Ford, Chrysler a General Motors. „Na pomoc raněnému sektoru proto přispěchala americká vláda, jež odsouhlasila pro americké automobilové společnosti výhodné půjčky v celkové výši 25 mld. USD s primárním cílem podpořit vývoj ekologických automobilů,“ komentuje Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a dodává: „Ať už se američtí automobiloví producenti snaží na vzniklou situaci reagovat slevami či zvýšenou výrobou automobilů s nízkou spotřebou, efekty jsou minimální.“

Extrémní situace vyžaduje extrémní řešení, a proto je v těchto dnech na spadnutí fůze mezi společnostmi General Motors a Chrysler, jež je finančně podporována i americkou vládou. Zatím ovšem finanční náklady transakce nejsou dořešeny.

„Zasaženy nejsou pouze Spojené státy americké, ale i zbytek světa, především pak západní Evropa. Německé BMW prodalo o 30 % méně aut a ještě hůře dopadlo Porsche s poklesem 45 %,“ uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a dodává: „Porsche je momentálně jedním z nejdiskutovanějších témat na poli automobilového průmyslu. Jestliže se nyní v USA ve spojení s tímto sektorem nemluví o ničem jiném než o spojení General Motors – Chrysler, pak v Evropě se přetřásají názvy Porsche – Volkswagen. Tento fakt je podpořen oznámením, že se Porsche chystá ovládnout 75 % Volkswagenu, po kterém se akcie společnosti VW zvýšily až o 95 %, což znamená, že Porsche má již téměř všechny běžné akcie, které se volně obchodují na burze.“

Ve spojení s americkou 25 mld. státní dotací se z Evropy ozývaly hlasy o protekcionismu amerických automobilek ve vztahu k vývoji ekologických vozů. „Na toto téma vystoupil francouzský prezident Nicolas Sarkozy se záchranným řešením pro „diskriminované“ evropské automobilky v podobě injekcí v celkové výši 400 mil. EUR na 4 roky na vývoj ekologických vozů,“ uvádí Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS.

Na český automobilový průmysl má finanční krize také zásadní dopady. Tento průmysl se na českém HDP podílí téměř jednou pětinou. Jeho stabilita by tedy měla být jednou z priorit. Podle předpovědi Sdružení automobilového průmyslu se bude muset sáhnout k propouštění 10.000 zaměstnanců a k snížení produkce o 20.000 kusů k předpokládanému 1 mil. vozů. „Ani v jednom případě však nemusí jít o konečné číslo,“ komentuje Ing. Josef Stoulil, analytik CAPITAL PARTNERS a dodává: „Vše záleží na délce a hloubce finanční krize a s tím související klesající poptávky po nových automobilech.“

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!