Výzkum trhu

Hasiči obhájili pozici nejdůvěryhodnějšího povolání, naopak soudci v ČR ztrácejí

Hasiči v tuzemsku i ve světě potvrdili výsadní postavení nejdůvěryhodnějšího povolání. V Česku se v těsném závěsu za nimi umístili poštovní doručovatelé, učitelé, lékaři a armádní příslušníci. Naopak nejmenší důvěře se celospolečensky těší politici. Před nimi figurují pracovníci v reklamním průmyslu. Vyplynulo to z průzkumu GfK Index důvěry pro rok 2009, který proběhl ve dvaceti zemích světa.

„Hasiči byli i v minulých letech na prvním místě, ale letos důvěra v ně ještě vzrostla dokonce na 97 % oproti loňským 94 % a předloňským 93 %,“ vyzdvihl silné postavení vítězů mezi Čechy a Moravany Jaroslav Jíra, obchodní ředitel GfK Czech. „Pokud by se někdo chtěl při výběru povolání orientovat pozitivním vnímáním u spoluobčanů, měl by si hledat místo v učitelském sboru, v nemocnici, na poště nebo v armádním sboru,“ dodává Jaroslav Jíra.

Větší důvěry se u Čechů těší pracovníci na ochranu životního prostředí. Předloni jim věřilo 49 %, letos to už je 64 %. V Portugalsku mají ochránci přírody dokonce 88% důvěru. I „pošťáci“ poskočili v očích Čechů z 63 % v roce 2007 na současných 91 %. Naopak důvěru lidí čím dál tím více ztrácejí soudci. V průzkumu, který byl uskutečněn v letošním březnu, jim důvěřovalo pouhých 58 %. Přitom ještě před rokem a půl jim věřilo 88 % české populace. Pro zajímavost v sousedním Německu nebo ve Švýcarsku nyní soudci mají 79% důvěru a ve Švédsku dokonce 80%.

Zajímavým zjištěním je, že 53 % obyvatel západní Evropy nedůvěřuje duchovenstvu. V regionech střední a východní Evropy této skupině věří 76 % lidí, což je zásluhou Polska (80 %) a Rumunska, kde duchovním důvěřuje rekordních 88 % populace. Naopak nejmenší důvěru má duchovenstvo u Řeků (22 %).

„Odpovědi českých respondentů se nijak výrazně nelišily od odpovědí lidí v ostatních zemích. Jen k lékařům společně se Španěly a Portugalci mají nejvyšší důvěru, a to 92 %,“ shrnuje výsledky studie Jaroslav Jíra. Psychologové se shodují, že lidé při svém hodnocení vycházejí především z osobní zkušenosti a z tradic, což potvrzují i výsledky studie GfK.

Čtěte také