(-pr-) Pro určení vhodné linkbuildingové strategie i správné SEO webu je potřeba výsledky měřit a analyzovat. Analýza vyhodnocení zpětných odkazů se skládá z několika velmi důležitých bodů.
Tyto body vyhodnocují:
- návštěvnost a zdroj návštěvnosti na webu
- tématickou relevanci a cílovou skupinu webu
- kvalitu obsahu stránek a jejich strukturu
- odkazový profil webu
- externí odkazy
Nejdůležitějším faktorem SEO jsou zpětné odkazy. V článku se zaměříme na analýzu odkazového profilu webu a na specifika, která je potřeba při analýze zohlednit.
Prvním krokem je analýza odkazového profilu webu
Obrovský vliv na autoritu stránky a její ranking mají zpětné odkazy. Je proto důležité provádět analýzu zpětných odkazů. Pomohou vám s tím nejrůznější nástroje. ( např. Majestic, Ahrefs.com nebo Google Search Console).
Je potřeba sledovat položky jako jsou celkový počet odkazů, stránky odkazující na náš web. Okamžitě tak můžete vidět site-wide odkazy, které se nachází na větším počtů stránek v rámci jednoho webu – např:
- počet odkazujících stránek – 20 000
- počet unikátních domén – 500
U zpětných odkazů sledujte nárůst i dynamiku. Praxe ukazuje, že úspěšné weby mají dlouhodobou pozitivní dynamiku při zvyšování počtu zpětných odkazů. Je přitom důležité nepřidávat spamové nekvalitní odkazy a vybírat vhodné anchor texty daných odkazů.
Komerční anchor texty odkazů
Vyhledávací systémy využívají seznam komerčních anchor textů jako anchor-list těch, které se převážně skládají z komerčních či informačních klíčových slov, které jsou v přesné shodě. Jedná se o nejdůležitější signál pro Google. V případě, že je procento odkazujících domén s komerčním anchor textem příliš vysoké v porovnání s ostatními, příliš dlouho se na vysokých pozicích v Google neudrží. Jakmile je vlastník webu informován o neorganických odkazech, pozice jeho webu se sníží.
Jaké jsou přirozené „anchor texty“?
Přirozené anchor texty jsou takové, které nijak nezahltí vyhledávač komerčními frázemi. Znamená to, že si uživatelé často přidávají odkazy sami. Jedná se o odkazy jako je název brandu, společnosti nebo odkaz na jinou URL, apod. Odkazy jsou pro různé typy stránek odlišné. Absence anchor textů v těchto odkazech se nijak nemění. Anchor texty s klíčovým slovem fungují dobře, ale nijak to s nimi nepřehánějte. Vystavujete se pak penalizacím ze strany vyhledávačů.
Chcete nakoupit zpětné odkazy?
Je velmi důležité se podívat na to, jak pracuje konkurence a využít mnohem přirozenější anchor texty vyšší kvality, než používá ona.
Pozitivní je, pokud se odkazy umisťují na stránky v pravidelných intervalech. V případě, že na ně zákazníci skutečně kliknou a máte tak opravdovou návštěvnost z odkazů, má stránka pozitivní dynamiku. Sledovat odkazy webu a další užitečné informace můžete pomocí nástrojů jako je Ahrefs.
V případě, že vaše stránky nevykazují aktivitu, jsou dlouho bez nových zpětných odkazů, mohou silně poklesnout. S tím souvisí také snížená návštěvnost webu. Vyhledávač podle dynamiky dokáže rozpoznat, že s webem není vše v pořádku.
Podle čeho poznat kvalitu zpětných odkazů?
Existuje několik kritérií, podle kterých můžete zjistit kvalitu zpětných odkazů:
- v jakém poměru jsou zpětné a externí odkazy
- jakou návštěvnost má web
- jsou-li stránky indexovány
- kde jsou umístěny odkazy
- zda má web unikátní obsah
- kolik je na webu věnováno prostoru reklamě
Analýzou zpětných odkazů pomocí nástrojů či ručně, si uděláte představu o odkazovém profilu webu, zjistíte jak se vaše stránky chovají a proč, zjistíte, jaké kroky jsou potřeba dělat pro zlepšení webu.
Nepodceňujte přitom ani externí odkazy z webu. Hlídejte si jak a kam odkazujete. Odstraňujte neexistující stránky 404 a rovněž se starejte o to, aby byl váš web skutečně kvalitní. Vyhněte se duplicitním textům, odkazujte na relevantní weby, které jsou příbuzné k vašemu oboru.
Pozice vašeho webu silně ovlivní také komerční anchor text v odkazech na jiné stránky. Během analýzy odkazů těmto věcem věnujte náležitou pozornost.