Průmysl

Plzeňská Škoda představila kloubový trolejbus

Škoda Electric, s.r.o. (ŠEL), dceřiná společnost plzeňské strojírenské skupiny Škoda Holding, a.s., poprvé v premiéře představila nový typ nízkopodlažního kloubového trolejbusu Škoda 25 Tr Irisbus. Na vývoji vozidla se opět podílely dvě tradiční české firmy a značky Škoda a Karosa.

Po úspěšné premiérové spolupráci Škody a Karosy, která je členem skupiny Irisbus, na projektu standardního trolejbusu (délky 12 metrů) obě firmy ve čtvrtek 15. července představily veřejnosti kloubový trolejbus, který vznikl za 4 měsíce. Elektrovýzbroj z produkce ŠEL byla zabudována do karoserie kloubového autobusu z produkce skupiny Irisbus, kompletovaného v Karose ve Vysokém Mýtě.

I tento nový trolejbus má zabudován přídavný dieselagregát. Možná je i alternativa s trakčními bateriemi. Oba alternativní pohony jsou využitelné v místech, kde například kvůli historickým budovám není možné instalovat trakční vedení, nebo při výpadku proudu.

Škoda Electric je v současné době také ve finále několika výběrových řízení na 60 kusů krátkého typu trolejbusu Škoda 24 Tr Irisbus, který byl veřejnosti poprvé představen v říjnu 2003. Společnost již dokončila dodávku prvních 28 kusů nízkopodlažní verze o délce 12 metrů pro americký Boston. Následovat bude dodávka elektrovýzbrojí pro 32 nízkopodlažních kloubových trolejbusů (délka 18 metrů) pro stejné město. Společný projekt s americkým Neoplanem představuje zakázku zhruba za 500 milionů korun. Americký výrobce dodává autobusové karoserie a ŠEL do nich ve svých výrobních halách montuje kompletní škodovácké elektrovýzbroje.

Společnost Škoda Electric začala ve své dnešní podobě pracovat 1. července minulého roku. Po redukci výroby starších typů trolejbusů v Ostrově nad Ohří převzala Škoda Electric i dvacetičlennou obchodně projekční skupinu. Do vývoje a výroby nových typů trolejbusů firma loni investovala více než 50 milionů korun.

V prvním roce své existence dosáhla tržeb 648 mil. Kč, z čehož export představoval 64 procenta. Čistý zisk dosáhl 35 milionů korun. Firma zaměstnává 516 lidí.

Tradice výroby trolejbusů značky Škoda byla zahájena v Plzni v roce 1936. Za téměř 70 let Škoda dodala 13 300 trolejbusů do 94 měst ve 24 zemích a řadí se stále mezi největší světové výrobce.

– jef –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *