Internet

Cena na internetu

Cena na internetu se vyznačuje především svou pružností. Lze ji kdykoliv změnit a tato změna se okamžitě projeví jak na vašich stránkách, tak i na těch, které ceny porovnávají (i když tam může dojít k mírnému zpoždění vzhledem k aktualizaci). Nejen díky takovým službám mohou zákazníci velmi rychle zjistit nejvýhodnější cenu. Konkurence je jen o pár kliknutí dále.

Ale i přesto, že cena na internetu není hlavním rozhodovacím faktorem, je silným hráčem v mixu popisu výrobku, jeho vizuální prezentace a důvěryhodnosti internetového prodejce. Cena je vnímána silně subjektivně a díky tomu lze úspěšně vydělávat i se sazbami, které do nízkých rozhodně nepatří. Zákazníci totiž porovnávají více faktorů: fyzické rozdíly výrobku (rozměr, vlastnosti, výkon), servis (dostupnost, instalace, profesionální úroveň), dostupnost objednaného (vlastní dovoz, dovoz do domu, způsob objednání), cenové rozdíly a v neposlední řadě image dané značky.

Ceny na internetu se řídí stejnými pravidly a strategiemi jako ceny v klasických obchodech, jen je třeba posílit komunikaci na webových stránkách a emailem a počítat s velmi rychlou zpětnou vazbou.

Jednou z účinných strategií je nasazení co nejnižších cen již od počátku a co nejdéle. Je to vhodné zejména u komodit, kde jsou zákazníci na cenu nejcitlivější. Rizikem tohoto postupu je právě jeho výhoda: konkurence buď najde způsob, jak svoji cenu snížit pod vaši nebo právě kvůli nízké ceně budete muset nabídnout nízkou kvalitu doplňkových služeb anebo žádné.

Strategie sezónních nebo speciálních slev vyžaduje silnou komunikaci, jinak veškeré propočty výhodnosti nenajdou správného adresáta.

Strategie přidané hodnoty spočívá v nabízení škály doplňkových služeb (pohodlnost nákupu, rychlost dovozu, kvalita servisu) a lze ji uplatnit v segmentu, kde jsou jednotlivé produkty dobře diferenciovatelné. Strategii může výrazně uškodit nedostatečná komunikace – informace o zákaznickém servisu se k nakupujícímu nedostanou a v jeho očích se stanete zbytečně drahou firmou.

Cenu také můžete variovat dle potřeb jednotlivých zákazníků a množství zahrnutých služeb nebo také podle jednotlivých trhů. Cena je pak stanovována dynamicky dle aktuální situace. Stejného procesu se využívá při monitoringu cen konkurence a následného stanovování cen vlastních.

Při stanovování cen ve vašem internetovém obchodě nezapomínejte, že základní odlišnost od ceny v klasickém obchodě, tedy její pružnost, znamená okamžitou účinnost i směrem dovnitř firmy.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *