Reklama

„Na ulici se pracuje!”: Nová celorepubliková kampaň

Na rizika dnešní doby chce rodiče dětí a mladých lidí upozornit nová kampaň České asociace streetwork. Ta v Česku zastřešuje terénní a nízkoprahové programy. Na plakátech ve veřejném prostoru označených heslem “riziko pádu” ukazuje situace, se kterými se terénní pracovníci setkávají u dnešní mládeže nejčastěji. Vyvrací také mýty o streetworku jako takovém.

Děti a mladí lidé jsou především ve městech vystaveni celé řadě rizik. Nemusí jít nutně o drogovou závislost, terénní sociální pracovníci upozorňují na rizika dospívání. Se svými klienty tak často řeší témata, kterým se někteří rodiče vyhýbají. Děti se navíc rodičům nemusí svěřit, a ti tak nemají tušení, že se něco děje. „Děti řeší vztahy s rodiči, s vrstevníky, trable s láskou, včetně její fyzické podoby. Dospívání je také obdobím experimentů. Mladí lidé mají přirozenou tendenci zahrávat si s nebezpečnými věcmi, pohybovat se takzvaně na hraně – ať už zdraví nebo zákona,” vysvětluje Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork, s tím, že úkolem streetworkera je děti a mladé lidi včas zachytit, aby pomyslných pádů bylo co možná nejméně.

Úloha terénních sociálních pracovníků je tak při prevenci rizik u ohrožené mládeže zcela klíčová. Přesto na ně část veřejnosti pohlíží s nedůvěrou. „Česká veřejnost si ještě stále zaměňuje streetwork s výměnou použitých injekčních jehel za nové. Stejně jako v zahraničí i u nás terénní sociální pracovník obsáhne celou řadu cílových skupin – od uživatelů drog a osob poskytující sexuální služby přes lidi bez přístřeší po ohrožené děti a mládež,” uvádí Martina Zikmundová a dodává, že právě práci s dětmi a mladými lidmi se věnuje 80 procent jejich členských terénních a nízkoprahových zařízení. V současné chvíli využívá služeb streetworku více než dvacet tisíc dětí a mladých lidí. Problémy se přitom podle asociace mohou týkat dalších několika tisíc.

Informační kampaň startuje v červnu 2018 a ve vybraných krajských městech, včetně metropole, poběží i během letních měsíců. „Naším záměrem bylo trochu provokativně ukázat na to, že ulice není jen místo, kde se odehrávají různé problémové jevy, ale že je také místem, kde se aktivně pracuje. Zaměřujeme se především na práci s dětmi, protože o té se v souvislosti se streetworkem příliš často nemluví,” uvádí Jan Havlíček, jehož tým kreativní koncept celorepublikové kampaně připravil.

Plakáty s vizuály kampaně představující jednotlivé pády do pomyslné propasti budou k vidění nejen v prostředcích veřejné hromadné dopravy ve městech, jako jsou České Budějovice, Jihlava, Liberec nebo Plzeň, ale také na dalších nosičích – městském mobiliáři, lavičkách a podobně. V Praze pak budou k vidění také jako součást reklamy v pěti vybraných kinech.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *