Obchod ve střední a východní Evropě prochází novou vývojovou etapou charakterizovanou třemi hlavními trendy:
1) Konsolidace firemních struktur
Trh se dále koncentruje, velcí hráči se stávají ještě většími. Řada obchodních řetězců již region opustila a scénu začínají ovládat firmy, jejichž jednoznačnou ambicí je vybudovat dominantní pozici na trhu. Současně však přicházejí noví konkurenti – zejména specialisté (non-food), convenience stores a v neposlední řadě klíčový diskontér Aldi.
2) Radikální změny poptávkové strany trhu
Průměrná kupní síla prudce roste, současně se však velmi diferencuje nákupní chování jednotlivých zákaznických segmentů. Zákazníci přebírají kontrolu, stávají se stále více náročnými. Vědí, co chtějí a vědí, že vysoce konkurenční trh jim to musí dodat.
3) Změny regulatorních rámců
V České republice i v dalších postkomunistických zemích probíhají reformy, které mají podstatný vliv na obchodní podnikání. Řada zásadních změn probíhá i na úrovni Evropské unie. Dochází k revizím klíčových zákonů a úpravě daňových podmínek, a to často bez žádoucího dialogu mezi vládou a obchodní sférou.
– red –















Follow


