Reklama

Až 80 % uživatelů hledá v letácích inspiraci pro vánoční nákupy

Společnost Retail Info, provozující portál www.AkcniCeny.cz, kde najdou uživatelé na jednom místě aktuální letáky více než 30 maloobchodních řetězců, zjišťovala, jakou efektivitu přinášejí nákupní letáky prodejcům a položila návštěvníkům webu několik otázek. Téměř 350 účastníků bleskové ankety, patřící mezi největší vyznavače letákových akcí, odpovídalo na konci října na to, jak často se nechají zlákat nabídkami v letácích k nákupu, zda v nich hledají konkrétní zboží nebo jestli jsou ochotni kvůli akčním nabídkám změnit svůj oblíbený obchod a jít ke konkurenci.

Z výsledků vyplynulo, že nejvíce letákomilů nakupuje podle letáků jednou týdně, šlo o více než 54%, jednou měsíčně pak 22% spotřebitelů. Zajímavé je, že téměř 10% účastníků ankety nakupuje na základě letákových akcí denně. Více než polovina lidí, téměř 55%, uvedla, že v letácích nehledají konkrétní zboží, ale nakupují impulsivně to, co je právě v danou chvíli v letácích zaujme. Zbylých 45% lidí vypovědělo, že v letácích naopak shánějí konkrétní výrobky. Jak se ukázalo, přílišnou věrnost vůči oblíbenému obchodu bychom mezi letákomily nenašli. Drtivá většina (84%) z nich je ochotna kvůli atraktivní nabídce v letáku změnit místo svého obvyklého nákupu.

Vzhledem k blížícím se vánočním svátkům položila Retail Info lidem také otázku, jestli se při každoročním vybírání dárků nechají inspirovat i v letácích. Kladně odpověděly téměř čtyři pětiny lidí, což naznačuje, že ani o letošních Vánocích se zřejmě obchodní řetězce nebudou potýkat s nezájmem o své letákové tipy.

Nedávný výzkum Shopping Monitor 2008 společnosti INCOMA Research zaměřený na letáky ukázal, že pro třetinu lidí je stále stěžejním kritériem cena zboží inzerovaná v letákových kampaních. Zajímavé také je, jaké skupiny nakupujících letáky sledují a řídí se jimi při nákupech – jde nejčastěji o lidi se základním vzděláním (32%) a vyučené bez maturity (33%) a rodiny s dvěma a více dětmi (35%). U těchto skupin se dají předpokládat nižší příjmy. Nejméně naopak podle letáků nakupují lidé s vysokoškolským diplomem (17%).

Největší procento úspěšnosti pak vykazují promo letáky prodejen cash & carry, podle nichž nakupuje 35% jejich zákazníků, hypermarketů (32%) a diskontů (32%). Podprůměrně si stojí letáky supermarketů (25%) a pultových prodejen potravin (21%). Oproti předchozím letům se také zvýšil počet domácností, kterým do poštovních schránek letáky vůbec nechodí. Jestliže na přelomu tisíciletí to bylo 4-5%, nyní je to už 13% domácností.

„Pro maloobchodní řetězce jsou letáky klíčovým komunikačním prostředkem. Výsledky ankety jednoznačně potvrzují, že letáky výrazně ovlivňují nákupní rozhodování spotřebitelů i volbu místa nakupování. Zároveň fungují i jako inspirace pro vánoční nákupy.“ říká Patrik Mališ, ředitel společnosti Retail Info.

-red-

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!