Společnost Retail Info, provozující portál www.AkcniCeny.cz, kde najdou uživatelé na jednom místě aktuální letáky více než 30 maloobchodních řetězců, zjišťovala, jakou efektivitu přinášejí nákupní letáky prodejcům a položila návštěvníkům webu několik otázek. Téměř 350 účastníků bleskové ankety, patřící mezi největší vyznavače letákových akcí, odpovídalo na konci října na to, jak často se nechají zlákat nabídkami v letácích k nákupu, zda v nich hledají konkrétní zboží nebo jestli jsou ochotni kvůli akčním nabídkám změnit svůj oblíbený obchod a jít ke konkurenci.
Z výsledků vyplynulo, že nejvíce letákomilů nakupuje podle letáků jednou týdně, šlo o více než 54%, jednou měsíčně pak 22% spotřebitelů. Zajímavé je, že téměř 10% účastníků ankety nakupuje na základě letákových akcí denně. Více než polovina lidí, téměř 55%, uvedla, že v letácích nehledají konkrétní zboží, ale nakupují impulsivně to, co je právě v danou chvíli v letácích zaujme. Zbylých 45% lidí vypovědělo, že v letácích naopak shánějí konkrétní výrobky. Jak se ukázalo, přílišnou věrnost vůči oblíbenému obchodu bychom mezi letákomily nenašli. Drtivá většina (84%) z nich je ochotna kvůli atraktivní nabídce v letáku změnit místo svého obvyklého nákupu.
Vzhledem k blížícím se vánočním svátkům položila Retail Info lidem také otázku, jestli se při každoročním vybírání dárků nechají inspirovat i v letácích. Kladně odpověděly téměř čtyři pětiny lidí, což naznačuje, že ani o letošních Vánocích se zřejmě obchodní řetězce nebudou potýkat s nezájmem o své letákové tipy.
Nedávný výzkum Shopping Monitor 2008 společnosti INCOMA Research zaměřený na letáky ukázal, že pro třetinu lidí je stále stěžejním kritériem cena zboží inzerovaná v letákových kampaních. Zajímavé také je, jaké skupiny nakupujících letáky sledují a řídí se jimi při nákupech – jde nejčastěji o lidi se základním vzděláním (32%) a vyučené bez maturity (33%) a rodiny s dvěma a více dětmi (35%). U těchto skupin se dají předpokládat nižší příjmy. Nejméně naopak podle letáků nakupují lidé s vysokoškolským diplomem (17%).
Největší procento úspěšnosti pak vykazují promo letáky prodejen cash & carry, podle nichž nakupuje 35% jejich zákazníků, hypermarketů (32%) a diskontů (32%). Podprůměrně si stojí letáky supermarketů (25%) a pultových prodejen potravin (21%). Oproti předchozím letům se také zvýšil počet domácností, kterým do poštovních schránek letáky vůbec nechodí. Jestliže na přelomu tisíciletí to bylo 4-5%, nyní je to už 13% domácností.
„Pro maloobchodní řetězce jsou letáky klíčovým komunikačním prostředkem. Výsledky ankety jednoznačně potvrzují, že letáky výrazně ovlivňují nákupní rozhodování spotřebitelů i volbu místa nakupování. Zároveň fungují i jako inspirace pro vánoční nákupy.“ říká Patrik Mališ, ředitel společnosti Retail Info.
-red-















Follow




