banner_left
banner_right
E-business

Crowdfunding je v České republice velmi oblíbený

Crowdfunding nepřestává v České republice táhnout. Dokazují to i data, která zveřejnil crowdfundingový portál Hithit. Hithitu se za loňský rok podařilo vybrat 26,5 milionů Kč, pomohl na svět více než 190 projektům a obsloužil téměř 30 000 zákazníků.

Mezi úspěšnými projekty dominovaly „Nakopni Jatka!“ nebo netradiční botky Skinners, které se vejdou do každé kapsy.

Body pro Nakopni Jatka! i botky do kapsy Skinners
Crowdfunding byl několik let nazpátek pro většinu obyvatel České republiky neznámým slovem, tento fakt však již dávno neplatí. Crowdfunding se těší velké oblibě, a to nejen mezi autory projektů, ale i mezi samotnými přispěvovateli. Za uplynulý rok se na crowdfundingovém portále Hithit podařilo vybrat celkem 26,5 milionů korun, jedná se o 80% růst oproti roku 2014. Stejně tak vzrostl i počet projektů, kterým se podařilo dosáhnout cílové částky: 193 projektů slavilo v loňském roce úspěch (oproti roku 2014, kdy se podařilo dosáhnout na požadovanou částku 132 projektům). K 47 % úspěšným projektům se zařadil například projekt „Nakopni Jatka!“ na podporu multifunkčního novocirkusového prostoru v pražských Holešovicích Jatka 78. Jeho autoři v čele s principálem Rosťou Novákem dosáhli na 2 421 090 Kč a stali se tak historickými Hithit rekordmany, co se vybrané částky týče. Podobně bodovaly i kompaktní botky Skinners, které lze jednoduše srolovat, dát do kapsy a vzít všude s sebou. Na kolo, na brusle, do fitka, ale i během cestování, prostě kamkoli. Autoři projektu přitom plánovali vybrat „jen“ 90 000 Kč, nakonec se však podařilo získat více než 540 000 Kč. Požadovanou částku tak přesáhli o 602 %. Trojici nejúspěšnějších doplňuje online muzeum Gulagu, které vybralo 496 650 Kč.

Hudba stále frčí, crowdfunding je však šancí i pro malé podnikatele a startupy
Nejvíce úspěšných projektů přinesla v loňském roce stejně jako v roce 2014 kategorie hudba, následovaná literaturou a komunitními projekty. Oproti roku 2014 se však crowdfunding stále častěji dostává i mimo kulturní sféru. Za uplynulý rok se dvojnásobně zvýšil počet technologických a sportovních projektů. Zároveň platí, že skončila „éra vysvětlování“ a veřejnost pochopila, že je crowdfunding nedílnou součástí financování. Stále častěji se o něj zajímají malí podnikatelé a startupy obecně, pro které představuje nejen prvotní zdroj financí, ale jedná se i o cennou zpětnou vazbu, zda bude jejich koncept fungovat. Česká veřejnost se navíc nebojí inspirativní projekty významně finančně podporovat: průměrná cena nákupu (průměrná částka, kterou lidé projekt finančně podpořili) činila v roce 2015 894 Kč.

Nejen fotosbírka Hele, Havel! a divadelní představení Nefňuka skupiny The Tap Tap
Aktuálně lze na Hithitu podpořit například vydání knihy „Hele, Havel!“, která zachycuje Václava Havla očima amatérských fotografů, unikátní divadelní představení Nefňuka skupiny The Tap Tap či projekt Greenglasses, který mapuje zelené podniky v Praze. I v letošním roce dále plánuje Hithit sérii setkání „Hithit Naživo“ s úspěšnými autory projektů, kteří mohou poskytnout cenné rady dalším tvůrcům. V plánu je rovněž rozšiřování služeb Hithit LABu,  divize crowdfundingového portálu Hithit.cz pro kreativce.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *