E-business

Umělá inteligence a technologie v našich životech

Roboti, umělá inteligence a rozšířená realita přecházejí z futuristických projektů do každodenního života. Nacházíme se tedy v přelomovém okamžiku. Interaktivní zážitky na míru jednotlivým divákům nabízí Netflix, YouTube nebo BBC, rozšířenou realitu do svých přístrojů začleňuje Apple nebo Huawei.

Umělá inteligence pomáhá vývojářům znovuvzkřísit ikonický Volkswagen Microbus a roboti cestují autostopem, aby prověřili, jak lidé přijmou jejich přítomnost v běžném životě. Trendy a konkrétní příklady využití přináší aktuální studie Accenture Technology Vision.

Opravdové zážitky „na míru“ – divák režisérem

Roste poptávka po personalizaci zážitků, jedním z nejprogresivnějších oborů je herní a zábavní průmysl. Například interaktivní dobrodružná série Black Mirror od Netflixu umožňuje divákům rozhodovat za hlavní postavu a určovat tím další vývoj děje. A není jediný – YouTube, který experimentoval s interaktivní reklamou, začal vyvíjet originální sérii dobrodružství podle vlastního výběru. BBC se rozhodla oslavit 1 000. epizodu své technologické zpravodajské show „Click“ větvícím se příběhem, přizpůsobeným pro jednotlivé diváky.

Chytré McDonald’s kiosky

Příklady najdeme i v jiných oblastech. Společnost McDonald’s rozšiřuje v USA síť digitálních objednávkových kiosků, kde nabízí a doporučuje menu přizpůsobená počasí, denní době, trendu v minulých nákupech zákazníků. „Ale nejde jen o objednávky – zaměstnanci mají možnost na základě vyhodnocení dat společnosti i aktuálních lokálních údajů měnit zobrazení nabídek. Třeba podle dopravní situace a vyhodnocení informací z dané provozovny přepínat na dobu předpokládané špičky doporučení v nabídce tak, aby propagovala jednodušší položky a snižovala nápor na zaměstnance,“ dodává Adam Leščišin, Danubia Region Technology Advisory Lead, Accenture.

Rozšířená realita v podání Huawei a Apple

S rostoucími možnostmi však roste i riziko překročení hranic. Technologie ovlivní to, co budeme vnímat jako realitu. Například technologie Huawei „Cyberverse“ integruje rozšířenou realitu (AR) s fyzickou realitou s využitím prostorových výpočtů, 3D a ultrapodrobných map, realistického imerzivního vykreslování a 5G k vytváření zobrazení, která si lidé mohou prohlížet prostřednictvím svých mobilních zařízení. Apple nabízí AR v podobě série nazvané [AR]T, která obnáší pěší prohlídku, v rámci které si můžete prohlédnout profesionální umělecká díla ve městech po celém světě.

Umělá inteligence designuje nový mikrobus

Umělá inteligence by neměla být jen prostředek k automatizaci, ale měla by podporovat člověka a radit v oblastech, kde je možné těžit z jejích předností. Tak jako tomu bylo v případě vývoje nového konceptu ikonického vozu Volkswagen Microbus. VW chtěl zůstat věrný historickému designu vozidla, ale aktualizovat ho tak, aby bylo lehčí a „zelenější“, v souladu s dnešními standardy.

„Ve Volkswagenu společně s Autodesk chytře využili nástroje, které umožňují spolupráci mezi vývojáři a umělou inteligencí. AI vytvořila na základě zadání a dalších vstupů pestrou paletu variant řešení, často neočekávaných, ze kterých následně tým odborníků vybral to nejlepší. Výsledkem byl vývoj dílů, které byly lehčí a pevnější než jakékoli předchozí návrhy. Navíc se zkrátil čas potřebný na přechod od vývoje k výrobě – 1,5letý cyklus se zkrátil na několik měsíců,“ popisuje Ivo Gavenda Accenture Intelligent Automation CEE Lead.

Roboti mezi námi

S roboty už se nepotkáte jen ve skladech a výrobních halách, současné technologie připravují půdu pro masivní migraci robotů mimo kontrolovaná prostředí. Zkouší se ale to, jak na ně reagují lidé. HitchBOT, postavený na Ryersonově univerzitě v Torontu, procestoval stopem celou Kanadu, navštívil Německo a Nizozemsko a získal tisíce fanoušků. Jeho následovník s nápisem “San Francisco or bust” a seznamem významných amerických památek, které je třeba navštívit, sice skončil neslavně a po dvou týdnech bylo jeho rozebrané tělo nalezeno na ulici, jeho cesta ale ukázala, že roboti jsou využitelní i v netradičních oblastech.

Čtěte také