Výzkum trhu

GfK TEMAX Q3 2013: Trh technického spotřebního zboží pokračuje v růstu

Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst na úrovni 4 procent v hodnotovém vyjádření. Nejdynamičtěji se vyvíjely sektory telekomunikací a informačních technologií. Naopak v negativních číslech stále zůstává sektor spotřební elektroniky, fota a kancelářské a výpočetní techniky.

Telekomunikace: Trh stále v kladných číslech
Obrat sektoru zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2013 meziroční nárůst o více než 12 procent. Bylo to způsobeno velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů, zvláště pak s úhlopříčkou 4” a více.

Spotřební elektronika: Propad trhu pokračuje
Trh spotřební elektroniky ve třetím čtvrtletí zaznamenal meziroční pokles o necelých 15 procent z hlediska hodnoty. Nadále tak pokračuje negativní trend vývoje tohoto sektoru.

Nejvýrazněji celý sektor ovlivňuje kategorie televizorů, která i ve třetím čtvrtletí zůstala v červených číslech ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Meziroční pokles však zaznamenaly i další kategorie – např. DVD přehrávače, audiosystémy, set top boxy, MP3 přehrávače, a jiné.

Foto trh: Pokračující pokles trhu ve 3. čtvrtletí
Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty o 11 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Stále tedy pokračuje negativní vývoj v rámci obou stěžejních kategorií, tj. kompaktů s pevným objektivem a digitálních zrcadlovek. V tomto období se naopak dařilo kompaktům s výměnnými objektivy. Tato kategorie vykazovala hodnotově dvouciferný meziroční nárůst. Vzrostl tak i její podíl na celkovém trhu digitálních fotoaparátů, jenž se však nadále pohybuje pod úrovní 10 procent v hodnotovém vyjádření.

Malé domácí spotřebiče: Trh nadále roste i ve 3. čtvrtletí
Trh malých domácích spotřebičů pokračuje ve třetím čtvrtletí roku 2013, stejně jako ve druhém čtvrtletí, v růstu. V porovnání se stejným obdobím loňského roku činil nárůst v hodnotě 4,5 procenta.

Pozitivní vývoj vykazovaly zejména skupiny kávovarů, džusovačů, vlasové péče a kuchyňských robotů. Mírný nárůst byl po delší době zaznamenán také u vysavačů.

Kategoriemi, které naopak ve třetím čtvrtletí tohoto roku nejvíce klesaly, jsou domácí pekárny, parní hrnce a holicí a epilační strojky.

Velké domácí spotřebiče: Oživení trhu nadále pokračuje
Ve třetím kvartálu roku 2013 došlo na trhu s velkými domácími spotřebiči k dalšímu oživení. Trh meziročně rostl 6,3 procent a celkově o více než 2 procenta. Nárůst byl přes všechny produktové skupiny. Z hlavních produktových skupin rostly hlavně pračky. Zvýšila se zejména průměrná cena u volně stojících spotřebičů, a to díky vývoji cen u ledniček.

Informační technologie: Trh se začíná zvedat
Ve třetím čtvrtletí roku 2013 se všeobecná spotřebitelská nálada začíná pozvolna zlepšovat. Celý IT trh roste hlavně díky media tabletům a stolním počítačům. Trh s přenosnými počítači zůstává na svém, což je vzhledem k vývoji v předchozích obdobích celkem pozitivní zpráva. Media tablety se stávají produktovou skupinou číslo 1 z hlediska prodaných kusů. Kupující jsou však zatím ochotni utratit za media tablety mnohem méně než za přenosné počítače. Trh s monitory pokračoval v poklesu.

Kancelářská technika: pokles hodnoty prodejů pokračuje

Ve srovnání s předchozím obdobím se dynamika poklesu hodnoty prodejů ve třetím čtvrtletí opět mírně prohloubila. Hodnota tržeb za celý sektor meziročně poklesla o 4 procenta. Pokles prodejů přitom zaznamenal jak segment inkoustových, tak i laserových zařízení. Celkově vyšší míry poklesu tržeb dosahoval laserový trh.

GfK TEMAX Czech Republic: Obtížnější ekonomická situace
Přestože spotřebitelská důvěra je stále nízká a celkové maloobchodní tržby klesaly i v druhém čtvrtletí tohoto roku, spotřebitelé jsou ochotni investovat do technického spotřebního zboží více než loni.

Průzkum
GfK TEMAX je index sledovanosti technického spotřebního zboží na trhu, který vyvinula společnost GfK. Výsledky jsou založeny na pravidelných průzkumech prováděných v maloobchodním panelu GfK. Maloobchodní panel se skládá z více než 390 000 maloobchodních prodejen z celého světa. Od února 2009 GfK sestavuje GfK TEMAX na mezinárodní úrovni ve více než 30 zemích. Je to první index, který zahrnuje veškeré trhy s technickým spotřebním zbožím z mnoha různých zemí.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *