Marketing

Šťastná třináctka pro Marketing Management 2012

3. května 2012 se v hotelu Boscolo v Praze uskutečnil již 13. ročník konference Marketing Management. Právě „třináctka“ přivedla pořadatele k nápadu, zaměřit se na „pověry“ na poli marketingu. A celá konference se v tomto duchu také nesla. Ukázalo se, že každý z řečníků vidí „pověry“ či „mýty“ z jiného úhlu. Ostatně i debata o tom, zda jak marketing měnit, případně co již dnes ztrácí na významu, byla pestrá…

Konferenci začal svou prezentací Uklidněme marketing Martin Mravec z GfK, který zmapoval aktuální situaci v marketingové komunikaci u nás a v zahraniční. Některá čísla byla pro přítomné skutečně překvapivá, ovšem v souhrnu se ukázalo, že Češi komunikují velmi podobně jako jejich sousedé a ve většině „měřených“ parametrů jsou v přední polovině – tedy aktivní a „in“.

Dalším příspěvkem byla prezentace Vše se musí dělat JINAK! … A proč vlastně? marketingového ředitele Martina Fouska z firmy Bohemia Sekt, který do jisté míry „hájil“ klasické pojetí reklamy, přičemž vyzdvihl, že ani jeho firma a její „tradiční“ produkty se nových trendů ani médií nebojí. Jejich využití je pro omlazení cílové skupiny nutností, ale s mírou a soudností.

Další řečník úvodního bloku, Martin Jaroš z T-Mobile, přednesl velmi záživnou a divácky vděčnou prezentaci Jaký je správný mix odvahy, drzosti a zodpovědnosti v marketingu?, ve které nechal nahlédnout publikum do zákulisí marketingu v telekomunikačních společnostech. Zde je inovace, experiment i zmíněná dávka „drzosti“ skutečně nezbytností, alespoň podle zmíněných příkladů a zkušeností.

Po přestávce na kávu vystoupila Riki Drori, marketingová ředitelka Googlu pro oblast Východní a Jihovýchodní Evropy. V prezentaci Google innovative approach to marketing hovořila o inovacích a plánech společnosti, přičemž kladla důraz na „open source“, otevřenost platforem, sdílení a individualizaci aplikací a (sociálních) sítí obecně.

O netradičním spojení marketingových snah a propojení dvou „teens“ produktů na českém trhu podali informaci v prezentaci Výbušné spojení Jiří Vlasák, marketingový ředitel, Kofola Česko Slovensko a Denisa Schulzová, marketingová ředitelka, FTV Prima. Jak zaznělo – projekt „Semtex Cool“ začíná, ovšem slibuje řadu možností pro obě společnosti.

Poslední prezentací před obědem bylo vystoupení Nebát se uspět! Jana Vágnera, marketingového ředitele společnosti Ravak. Shrnul vývoj firmy a její úspěchy na českém i zahraničním trhu, přičemž vyzdvihl hlavní aspekty, které jsou podle jeho zkušeností klíčové: nebát se jít za svou vizí, rozšiřovat sortiment, jít do „neznáma“, ale nejprve dobře poznat prostředí. Příklad této společnosti je jistě inspirací pro následovníky.

Po pracovním obědě byl pronesen přípitek na „konec zbabělého marketingu“ a debatovat začali „mladí a generální“, tedy později narození šéfové významných firem. Jako první pohovořil o změnách ve firmě Pavel Řehák, CEO, Česká pojišťovna, v prezentaci Dá se zatřást molochem? Odpověď zazněla jasná – dá. Ovšem dá to práci a začít je nutné „odspodu“. Změnit pouze marketing nestačí.

Na otázku Jak si vytvořit svůj tržní prostor? odpovídal Jakub Havrlant, CEO, Allegro Group. Jejich internetové „impérium“ naopak vzniklo jako malá firmička, která se postupně propracovala k rozsáhlému holdingu. Řeč byla hlavně o nastavování a průběžném upravování pravidel, o nutnosti řádu i volnosti pro vedoucí pozice a dlouhodobé strategii v souvislosti s expanzí společnosti.

Jak dobýt globální trh z Česka? názorně vysvětlil Jan Řežáb, spoluzakladatel a jednatel, Socialbakers – společnosti, která u nás známá není, ovšem v zahraniční spolupracuje s renomovanými hráči na internetovém (i „klasickém“) poli. Případ „self made mana“, který šel za svou vizí odmala a neodradil ho ani krach, je skutečně zajímavý. Škoda jen, že těmto nadšencům a „vizionářům“ není v naší republice příliš přáno. A to ani ze strany státu – systematické a účelné podpory, ani školských či vědeckých institucí. Přitom právě Jan Řežáb je příkladem toho, že dobrý nápad může vzniknout „na koleni“ a následně přinést obrovský zisk. A to jak pro „objevitele“, tak pro firmy samotné. O šíření dobrého jména naší země nemluvě…

Konferenci uzavřel diskusní panel Pravdy a nepravdy v marketingové komunikaci. Řídil ho Tomáš Poucha, spoluzakladatel Marketingového institutu. Jako panelisté přednesli své stručné příspěvky: Alžběta Macolová, ředitelka, CineXpress – Fungují netradiční Touch points?; Jan Hanuš, jednatel, Nobuu – Prezentační dovednosti, alias bez animací nelze zaujmout?; Petr Šourek, zakladatel, cestovní agentury Corrupt Tour – Business jako politika, politika jako business a Tomáš Hrivnák, Idealisti – Utestovat se k smrti?

Letošní ročník přinesl také několik zajímavostí. První z nich byl „bleskový průzkum“ o znalosti (existenci a věrohodnosti) marketingových institucí, o plánovaných změnách v marketingu firem účastnících se konference a jejich cenové strategii.

Novinkou pak byla možnost „tweetovat“ přímo na konferenci, přičemž příspěvky se zobrazovaly přímo během projekce v sále.
Tedy nezbývá, než organizátorům poděkovat za další zdařilý ročník a těšit se na další.

Ondřej Sedláček,
reklamní poradce, lektor a publicista
www.drej.cz

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *