Marketing

PwC změřilo firmám jejich digitální IQ

Mnoho firem se označuje za připravené do internetového světa, pouze 20 % se však hodnotí, že má vysoké digitální IQ. Ukázal to již 6. ročník globálního průzkumu Digitální IQ, který provádí poradenská společnost PwC. Letos se ho zúčastnilo 1500 vedoucích pracovníků firem či šéfů IT z 38 zemí, včetně České republiky a Slovenska. Firma s vysokým digitálním IQ se vyznačuje tím, že technologie a digitální trendy jsou součástí její kultury a obchodního modelu. Komunikuje prostřednictvím sociálních technologií, umožňuje mobilitu, využívá cloudu a dokáže analyzovat velká data (big data).

Jak ukázal PwC Celosvětový průzkum názorů generálních ředitelů 2014, celkem 81 % šéfů významných světových firem věří, že technologické objevy budou v následujících pěti letech patřit mezi vlivy, které zásadním způsobem ovlivní jejich podnikání. Ve studii PwC o Digitálním IQ se však jenom pětina firem hodnotí na takové úrovni, že technologické trendy dokáže využívat. PwC identifikovalo pět oblastí, které firmám zajistí, že maximálně vytěží investice do moderních technologií.

Komentuje je Patrik Horný, partner v oddělení Transformací PwC ČR:

1) Generální ředitel aktivně podporuje zavádění moderních technologií a jejich propojení s firemní strategií. Technologie procházejí celým fungováním firmy a generální ředitel je na špici.
2) Marketingový ředitel úzce spolupracuje s šéfem IT. Generální ředitel podporuje, aby šéf marketingu byl od začátku zapojen do rozhodování o investicích do informačních technologií, zejména o těch, které firma využívá při prodeji a komunikaci se zákazníky.
3) Nejúspěšnější firmy hledají inspiraci nejen uvnitř, ale zejména vně společnosti – u klientů, analytiků, prodejců či v akademické sféře. Většina firem však stále spoléhá na interní plánování a inovace. Ukazuje se však, že ty nejlepší nápady a inspirace přicházejí ze zdrojů, od nichž byste to v minulosti nečekali, anebo jste nebyli schopni tyto nápady zachytit.
4) Investice do převratných technologií jsou klíčové pro inovace, ale ti nejlepší o nich uvažují mnohem šířeji. Inovují totiž samotný způsob uvažování o informačních technologiích a jejich využívání. PwC nazývá tento přístup „Novou IT platformou“. Oddělení IT mění svůj mandát, procesy, architekturu, organizaci a řízení informačních technologií tak, aby bylo propojené s byznysem.
5) Úspěch digitálních trendů nespočívá ve špičkové specializaci jednoho oddělení. Technologiemi musí být protkáno celé podnikání firmy, digitální firmy.

Mobilní vlak nám ujíždí

Zatímco celosvětově investuje do mobilních technologií pro komunikaci se zákazníky 41 % firem, v České republice a na Slovensku jich pouze 13 %. V případě mobilních technologií pro zaměstnance je to v Česku a na Slovensku dokonce jen pouhých 11 %, celosvětově 37 %.

Firmy si uvědomují i význam sociálních sítí. Celosvětově investuje aktuálně do sociálních sítí, jejichž prostřednictvím komunikují se zaměstnanci, celkem 30 % společností, v případě komunikace se zákazníky je to dokonce 40 % firem. I zde české a slovenské společnosti zaostávají. Do interních sociálních sítí zde aktuálně investují pouhá 3 % společností, u zákazníků je to 26 %.

„Dobrou zprávou je, že si české a slovenské firmy začínají svůj handicap vůči vyspělému světu uvědomovat. Ve střednědobém horizontu plánuje investovat do interních sociálních sítí 16 % českých a slovenských firem, což je dokonce víc, než je celosvětový průměr. Sociální sítě pro komunikaci se zákazníci zůstávají prioritnější. Investovat do nich hodlá v horizontu tří až pěti let 29 % českých a slovenských firem, což je na úrovni světového průměru. Investice v dohledné době do 3 let ale plánují jenom 3 % firem,“ dodává Patrik Horný.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!