Obchod

Nákupní centra vtrhla do českých měst

Plocha nákupních center v Česku se vloni rozrostla téměř o dvacet procent. Přepočítáme-li však plochu nákupních center na jednoho obyvatele, zaostává Česká republika stále ještě 20 procent za průměrem Evropské unie. Hlavní město však tento průměr již více než dvojnásobně převyšuje.

Maloobchod se v Česku loni rozrostl o 212 000 metrů čtverečních moderních nákupních ploch na aktuálních 1 348 000 m2. Vyplývá to z výzkumu trhu, který nedávno zveřejnila poradenská společnost Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B).

Na tisíc obyvatel tak Česká republika disponuje 132 m2 nákupní plochy, což je zhruba 20 procent pod průměrem EU. „S ohledem na další plánovanou výstavbu je pravděpodobné, že tento průměr doženeme během příštích tří let,“ říká Karel Zeman z C&W/H&B.

V přepočtu na obyvatele je jednoznačným leadrem Norsko se 788 m2 na tisíc obyvatel. S velkým odstupem následují Švédsko (333 m2 /tisíc obyvatel) a Nizozemí (322 m2/tisíc obyvatel). Průměr EU činí 166 m2 /tisíc obyvatel.

„Největší koncentrace moderních nákupních center je v hlavním městě, kde se nachází 34 procenta všech ploch. Odpovídá to průměru 391 m2 na tisíc obyvatel,“ vypočítává Martin Žížala, vedoucí pronájmu maloobchodních ploch v C&W/H&B. „V porovnání s průměrem za celou Českou republiku je to enormní číslo.“

Tři nová nákupní centra byla vloni otevřena v Praze (OKC Eden, Galerie Butovice, Centrum Chodov), po jednom centru v Brně (Galerie Vaňkovka) a Karlových Varech (Varyáda). Další centra expandovala, například Olomouc City, Tesco Ostrava Třebovice a rovněž Avion Shopping Park Ostrava. Kromě Jihlavy dnes každé krajské město disponuje nákupním centrem odpovídajícím evropským standardům. V Jihlavě se s jeho otevřením počítá v roce 2008.

„Výstavba probíhala hlavně na okrajích měst s cílem nalákat městskou populaci, ale také obyvatele širšího okolí. V posledních měsících však zaznamenáváme návrat do městských center – jmenujme třeba brněnskou Galerii Vaňkovku nebo Palladium v centru Prahy, jehož otevření je naplánováno na rok 2007. Další projekty jsou plánovány v centrech Liberce, Pardubic, Ostravy a Českých Budějovic,“ podotýká Martin Žížala.

V letošním roce se očekává otevření několika zcela nových nákupních center, čímž přibude asi 160 tis. m2 prodejní plochy. V Praze je to NovoPlaza v Praze 4, centrum Šestka v Praze 6, kromě toho dojde i k rozšíření Obchodního centra Letňany. Rekonstrukce je plánována u Prioru v Ostravě. Nové centrum Mercury Center vyroste v Českých Budějovicích.

Celková plocha moderních nákupních center ve 34 evropských zemích brzy dosáhne hranice 100 milionů metrů čtverečních. V roce 2005 vyrostlo odhadem 5,5 milionu m2 nových ploch, v letošním roce se chystá dalších asi 7 milionů m2, píše se ve zprávě Rozvoj nákupních středisek, kterou vydala společnost Cushman & Wakefield Healey & Baker.

Největší plochou disponují Velká Británie (14 milionů m2), Francie (13 milionů m2) a Německo (11 milionů m2). Naopak možnost moderně nakupovat je dnes téměř odepřena obyvatelům Bulharska, Malty a Bosny.

– koc –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *