Výzkum trhu

MEDIARESEARCH uveřejnila ABCDE klasifikaci kalibrovanou pro rok 2014

Společnost MEDIARESEARCH uveřejnila definici socioekonomické klasifikace ABCDE kalibrovanou pro rok 2014. Nová ABCDE, která nahrazuje předchozí nevyhovující klasifikace založené na konceptu z let 1991 a 1997, se od loňského roku používá v peoplemetrovém projektu. Aktuálně se zavádí i do dalších velkých výzkumných projektů.

Společnost MEDIARESEARCH, realizátor českého peoplemetrového projektu pro Asociaci televizních organizací, uveřejnila před Vánoci definici socioekonomické klasifikace ABCDE kalibrovanou pro kalendářní rok 2014. Kalibrace vychází z posledních publikovaných výsledků ČSÚ o struktuře populace českých domácností tak, aby zachovala předepsané zastoupení jednotlivých ABCDE kategorií A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E v populaci domácností ČR.

ABCDE slouží ke klasifikaci domácností na základě jejich ekonomického, sociálního a vzdělanostního kapitálu. Novou klasifikaci vyvinula v roce 2012 společnost MEDIARESEARCH s cílem nahradit v Česku do té doby používané nevyhovující ABCDE klasifikace odvozené v roce 2005 z konceptu ESOMAR z let 1991 a 1997.

Nová klasifikace ABCDE je od loňského roku součástí dat Projektu elektronického měření sledovanosti televize 2013-2017. Využívají ji ale i další významné výzkumné agentury na českém trhu a aktuálně se zavádí do Českého národního panelu a projektu NetMonitor.

„Klasifikaci jsme při její tvorbě konzultovali s řadou odborníků z praxe i akademické sféry a zavázali jsme se k tomu, že každoročně připravíme její aktualizovanou verzi,“ uvádí Tomáš Hanzák, hlavní analytik peoplemetrového projektu a autor nové ABCDE klasifikace. „Každoroční kalibrací se klasifikace průběžně přizpůsobuje rostoucí socioekonomické úrovni populace. Její uživatelé však nemusí těmto kalibracím věnovat žádnou pozornost, k aktualizaci definice docházelo jednou za rok i u předchozí ABCDE klasifikace,“ dodává.

Definice klasifikace ABCDE, která přináší lepší diversifikaci socioekonomické úrovně domácností a jejich členů a logičtější vlastnosti v křížení na sociodemografické, spotřební či mediální proměnné, je  veřejná a poskytnuta k případné implementaci do kteréhokoli výzkumu. Díky iniciativě MEDIARESEARCH je navíc na českém trhu jasně daný subjekt, který za správu klasifikace ABCDE zodpovídá.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *