V rozmezí let 2009 až 2011 se počet nově otevíraných tradičních nákupních center výrazně snižoval. Nejnižší úrovně dosáhla expanze v roce 2011, kdy bylo zprovozněno pouze jedno nové obchodní centrum.
Již následující rok 2012 však byla nově otevřena 3 nová nákupní centra a v roce 2013 bylo dokonce uvedeno do provozu 5 nákupních center s celkovým rozsahem 134 tisíce m2 hrubých pronajímatelných ploch.
Také v posledním roce 2014 bylo dokončeno celkem 5 nákupních center – 2 v Ústeckém kraji (Galerie Teplice, Pivovar Děčín), 2 v Praze (Quadrio, OC Lužiny) a 1 ve Frýdku-Místku (OC Frýda). V rámci těchto nákupních center se zvýšila hrubá pronajímatelná plocha nákupních center v České republice o 80 tisíc m2, což je nejméně od roku 2011. V historii však nejde o abnormálně nízké číslo, obdobně na tom byla expanze nákupních center v České republice např. v letech 2003, 2010 či 2011.
Vývoj počtu nově zprovozněných nákupních center od roku 2007*
Zdroj: Výzkum INCOMA GfK
*Včetně rekonstrukce starších obchodních objektů, klasická nákupní centra nad 5000 m2 GLA
V nejbližších 2 letech (2015 a 2016) se oproti rokům 2013 a 2014 opět projeví další snižování intenzity expanze nákupních center. V tomto období je dohromady plánováno otevření dalších 6 nových obchodních center, v tom tři tradiční (Central Kladno, Galerie Stromovka, AuPark Hradec Králové), dva multifunkční projekty s významnou obchodní složkou (Centrum Palmovka, OD13 Zlín) a jedno factory outlet centrum (The Prague Outlet) na severozápadě od Prahy) s celkovým rozsahem přes 100 tisíc m2 hrubých pronajímatelných ploch. I v následujícím období (2017 – 2018) lze navzdory zvyšující se obsazenosti trhu očekávat výstavbu či revitalizaci 2 – 3 nákupních center ročně. V nejbližší době se například připravuje rozšíření některých stávajících významných obchodních center (Centrum Chodov či Olympia Olomouc).