Výzkum trhu

Západoevropský trh technického spotřebního zboží se ve 3. čtvrtleti letošního roku i nadále vyvíjel pozitivně

Ve třetím čtvrtletí 2015 vzrostl západoevropský trh technického spotřebního zboží ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 o 3,1 procenta. Tržby za období od června do září dosáhly zhruba 49,4 miliard euro. O pozitivní výsledek se zasloužily všechny sektory s výjimkou spotřební elektroniky a fota.

Pokud jde o jednotlivé země, byl na většině trhů vývoj převážně pozitivní. Pouze Řecko a Portugalsko zaznamenaly značný pokles prodejů.

Jak se vyvíjela hodnota prodeje technického spotřebního zboží v západní Evropě

gfk

Telekomunikace: zvýšil se prodej chytrých telefonů s větším displejem

Západoevropský telekomunikační trh zakončil třetí čtvrtletí 2015 ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 růstem tržeb o 8,6 procenta. Celková hodnota prodeje od června do září činila přibližně 12,1 miliardy euro. V jednotlivých zemích byl vývoj převážně pozitivní s výjimkou Dánska a Spojeného království, jež ohlásily pokles tržeb. Zvýšila se především poptávka po chytrých telefonech, zejména po modelech s displejem 4,8 až 5,5 palce (který je považován za standartní velikost). Ve třetím čtvrtletí 2015 mělo 60 procent všech těchto zařízení v ceně od 150 euro do 250 euro velký displej, zatímco před rokem to bylo jen 20 procent.

Malé domácí spotřebiče: poptávka po kuchyňských spotřebičích
Ve třetím čtvrtletí 2015 vzrostl trh malých domácích spotřebičů v západní Evropě ve srovnání s Q3 2014 o 7,4 procenta na 3,6 miliard euro. Kromě Portugalska, Řecka a Francie zaznamenaly všechny země pozitivní vývoj.
Na tomto výsledku se velkou měrou podílel segment kuchyňských robotů a mixérů. Významně vzrostl prodej stolních mixérů, jež se staly největším sub-segmentem z hlediska hodnoty. Po něm následuje segment kuchyňských robotů. Značný nárůst hlásily rovněž kategorie fritéz s nízkou spotřebou oleje a horkovzdušných fritovacích hrnců.

Velké domácí spotřebiče: inovativní technologie na vzestupu
Západoevropský trh velkých domácích spotřebičů byl i ve třetím čtvrtletí 2015 v dobré kondici a objem tržeb dosáhl zhruba 8,4 miliardy euro. To představuje ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 5,1 procenta. Díky pokračujícímu snižování cen spotřebičů s energetickým štítkem A+++ rostl také jejich prodej. Vedle toho sehrála důležitou roli technologie smart home, jež představuje velký prodejní potenciál pro pračky a ledničky. Zatím však jsou jejich prodeje na velmi nízké úrovni.

Kancelářská technika a spotřební materiál: pozitivní trend u laserových multifunkčních zařízení
Ve třetím čtvrtletí 2015 vygeneroval trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu tržby ve výši asi 4,3 miliardy euro, což znamená ve srovnání s Q3 2014 nárůst o 2,3 procenta. V různých zemích bylo dosaženo různého objemu tržeb, počínaje dvojciferným růstem ve Švédsku, až po významný propad v Řecku. Laserové multifunkční tiskárny znovu vykázaly pozitivní vývoj, přičemž růst trhu byl tažen barevnými laserovými zařízeními. Segment doplňků a příslušenství se na této vlně vezl a byl zaznamenán nárůst prodejů spotřebního materiálu.

Informační technologie: růstu prodeje napomohl cloud computing a nové IT produkty
Sektor informačních technologií dosáhl ve 3. čtvrtletí 2015 hodnoty prodeje ve výši 13,2 miliardy euro. Ve srovnání se stejným obdobím 2014 to představuje nárůst o 1,6 procenta. V různých zemích byl vývoj různý. O významný růst se zasloužily nové produkty – konkrétně mini PC/stick a nettopy, jakož i konvertibilní notebooky a PC tablety. Tyto nové produkty ve spojení s moderními hybridními úložišti budou stále populárnější, neboť v prostředí velkého množství zařízení zajišťují mobilitu a propojitelnost.

Foto trh*: stále trvala poptávka po fotoaparátech vysoké kvality
Sektor fota vygeneroval ve třetím čtvrtletí 2015 tržby ve výši zhruba 1,4 miliardy euro, což představuje ve srovnání s tržbami za 3. kvartál 2014 pokles o 4,8 procenta. Pozitivní vývoj a nárůst zaznamenalo pouze Dánsko.
Nehledě na to však i nadále rostla poptávka po fotoaparátech vysoké kvality. Úspěšné byly především kompakty s výměnným objektivem a dražší kompakty s pevným objektivem. Tomuto celkovému trendu napomohla rovněž nabídka fotoaparátů s full-frame senzorem.

*Do fotopřístrojů jsou zahrnuty fotoaparáty a příslušenství. Vzhledem k tomu, že se změnilo reportování u digitálních fotoaparátů (tj. sady pro focení se již nedělí na fotoaparáty a objektivy, ale tvoří jeden celek), byla data za sektor fotopřístrojů přepracována.

Spotřební elektronika: růst audio segmentu
Ve třetím čtvrtletí 2015 dosáhl objem tržeb západoevropského trhu spotřební elektroniky asi 6,3 miliard euro. Ve srovnání s Q3 2014 to znamená pokles o 5,5 procenta. Trh televizorů v Evropě má problémy, spotřebitelé mají tendenci vyměňovat ploché televizory za nové až po více než 8 letech. Bude zapotřebí značné propagace takových inovací, jako jsou smart televizory nebo televizory s ultra vysokým rozlišením (UHD), aby se spotřebitelé nechali přesvědčit ke koupi nového televizoru. Segment audio produktů si vedl dobře – prodeje smart produktů a bezdrátových reproduktorů odrážejí rostoucí poptávku v této oblasti.

GfK TEMAX® Western Europe: solidní trh technického spotřebního zboží bez ohledu na pokračující krizi
Pokračující nejistota v Řecku, krize a konflikty na Blízkém a Středním východě, jakož i evropský problém s uprchlíky – to všechno ovlivnilo trh technického spotřebního zboží v západní Evropě. Avšak nehledě na řadu dalších a podle všeho rostoucích problémů, jež mají dopad na ekonomické podmínky a náladu spotřebitelů, si trh technického spotřebního zboží udržel ve třetím kvartále 2015 pozitivní trend. Celkově vzato se situace v jednotlivých zemích, kde se prováděl výzkum TEMAX® Western Europe, značně liší. To, zda poslední teroristické útoky ovlivní další vývoj byznysu, se teprve uvidí.

Souhrn v tabulce

gfk01

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!