On-line

Internet se do roku 2017 stane největším médiem na třetině světového reklamního trhu

Podle nové předpovědi společnosti ZenithOptimedia Advertising Expenditure Forecasts bude v roce 2017 internet největším reklamním médiem na 12 klíčových trzích, které dohromady představují 28 % celosvětových výdajů na reklamu.

Na čtyřech z těchto trhů internetová reklama přitáhne více než polovinu celkových výdajů na reklamu. Globálně internet zůstane na druhém místě za televizí, třebaže rozdíl mezi podíly na trhu těchto dvou médií se v roce 2017 sníží z letošních 11 % na pouhá čtyři procenta.

Již vloni byl internet dominantním médiem na sedmi trzích – v Austrálii, Kanadě, Dánsku, Nizozemsku, Norsku, Švédsku a Spojeném království. Letos se stane největším médiem v Číně, Německu, Irsku a na Novém Zélandu a do roku 2017 to bude největší médium na celkem 12 trzích, a to včetně Finska. Letos podíl internetu překročí 50 % ve Spojeném království, příští rok v Dánsku a Švédsku a v roce 2017 v Číně.

Hlavním motorem růstu internetu je mobilní reklama. ZenithOptimedia předpokládá, že mezi lety 2014 a 2017 mobilní reklama více než zdvojnásobí svůj podíl na celosvětových výdajích na reklamu. Ten se zvětší z 5,1 % na 12,9 %. Podíl internetu na stolních počítačích zůstane stabilní – vzroste z 19,3 % v roce 2014 na 19,4 % v roce 2017, zatímco podíl všech ostatních médií se sníží ve prospěch mobilní reklamy. Mobilní reklama je také hnací silou, která stojí za růstem celého trhu a která mezi lety 2014 a 2017 přispěje k celosvětovému růstu výdajů na reklamu 70 %.

ZenithOptimedia předpovídá, že globální výdaje na reklamu v roce 2015 vzrostou o 4,2 % a dosáhnou hodnoty 531 miliard USD. V roce 2016 bude růst povzbuzen letními olympijskými hrami v Rio de Janeiru a prezidentskými volbami ve Spojených státech a zvýší se na 5 %. Po jejich skončení se růst výdajů na reklamu mírně zpomalí a v roce 2017 bude představovat 4,3 %.

zenith

Předpovědi růstu výdajů na reklamu pro rok 2015 jsme nepatrně snížili o 0,2 % a na rok 2016 o 0,3 %. To je způsobeno částečně posílením amerického dolaru vůči měnám mnoha rychle rostoucích trhů, což snižuje jejich příspěvek k celkovým výsledkům, a částečně oslabením Latinské Ameriky.

Latinská Amerika je i přes zpomalení nadále klíčovým hnacím mechanismem růstu reklamy
Latinskou Ameriku brzdí nízké ceny ropy a dalších vývozních komodit a také slabá brazilská ekonomika, která se v 1. čtvrtletí v meziročním srovnání propadla o 1,6 %. ZenithOptimedia předpovědi růstu Latinské Ameriky snížila pro rok 2015 o tři procenta, a to z 11,4 % na 8,4 %. Pro celé období předpovědi mezi roky 2014 a 2017 agentura předpověď růstu Latinské Ameriky snížila z 12,0 % na 6,9 % ročně. Latinská Amerika přesto i nadále zůstává jedním z nejrychleji rostoucích regionů na světě a klíčovým hnacím mechanismem celosvětového růstu výdajů na reklamu. Od Argentiny, Uruguaye a Venezuely i nadále ZenithOptimedia očekává dvojciferný roční nárůst. V patách jim budou Kostarika, Mexiko a Panama, které v letech 2014–2017 porostou o 8–9 % ročně.

Nejvyšší růst přichází z rychle rostoucích asijských trhů
K nejrychlejšímu růstu výdajů na reklamu dochází v oblasti, kterou nazýváme „zrychlená Asie“. Do této oblasti patří Čína, Indie, Indonésie, Malajsie, Pákistán, Filipíny, Tchaj-wan, Thajsko a Vietnam. Jejich ekonomiky rostou extrémně rychle, jelikož si osvojují osvědčené obchodní postupy a technologie a těží z rychlého přílivu prostředků od investorů. Tento region je hlavním hnacím motorem celosvětového růstu výdajů na reklamu a lze očekávat, že mezi lety 2014 a 2017 poroste o 9,1 % ročně. Nejlepších výsledků dosahují Indie, Indonésie, Filipíny a Vietnam. V každé z těchto zemí pro toto období předpovídáme dvojciferný růst.

„Internet se rychle etabluje jako dominantní reklamní médium a podle současných trendů do konce desetiletí předstihne televizi,“ uvedl Steve King, CEO společnosti ZenithOptimedia. „To se ovšem týká jen vysílání sledovaného v tradičních televizích. Množství času, který diváci tráví sledováním on-line videa na svých noteboocích, tabletech a chytrých telefonech, rychle roste a zadavatelé reklamy své rozpočty využívají na on-line reklamu, aby diváky následovali. Toto šíření zařízení podporujících internet a nových reklamních technologií zadavatelům reklamy umožní komunikovat se spotřebiteli a učit se od nich a budou tak moci činit ještě efektivněji než kdy dříve.“

Čtěte také