Marketing

Jak uspět v affiliate marketingu

Získat nějaké peníze navíc, to je nabídka, o kterou se většinou zajímá každý člověk. Ještě před několika lety byl hitem multi-level marketing. Určitě to však není snadný způsob obživy, ani přivýdělku. Většina účastníků brzy zjistí, že i tady bez práce (a to usilovné) nejsou koláče. Krásná představa, jak odněkud z paluby jachty řídíte svojí síť, jaksi nezdůrazňuje, že nejdříve musíte tu síť hodně pracně vybudovat. A než se vám to podaří, prodávat jako diví.

Internet ale i v oblasti přivýdělku nebo výdělku na plný úvazek mění pravidla hry. Nechávám teď stranou všechny ty „úžasné“ příjmy ve výši haléřů, které získáte klikáním na reklamy a podobnými nesmyslnými programy. Affiliate marketing je založený na jednoduchém principu: Na svých stránkách a jiných místech umístíte reklamu a sbíráte provize, když si zákazník vaším prostřednictvím koupí inzerované zboží. Ale umožňuje opravdu vydělávat.

Zveřejníte například informace o knížce, která se nachází v internetové prodejně knihkupectví, včetně odkazu s vaším kódem. Když zákazník knihu koupí, dostanete sjednanou provizi. Systémy obvykle umí si zákazníka na nějakou dobu zapamatovat. Když tedy nekoupí hned, ale vrátí se dejme tomu za týden nebo měsíc, pořád z něj budete mít svoji provizi. Pokud máte své stránky, posíláte newslettery, jste aktivní na Facebooku nebo se jinak projevujete na internetu, nemusíte do tohoto způsobu prodeje nic investovat. Nemáte ani jiné náklady. Balení a odesílání zboží obstarává dodavatel, vy jen fakturujete odměnu.
Samozřejmě i zde záleží na aktivitě. Pasivní umístění reklamy na stránce může přinést zklamání. Nakoupí přes ni jeden, dva lidé měsíčně, což váš rozpočet příliš neposílí. Proto je potřeba, nechcete-li se spokojit jen s nějakou stokorunou, postupovat aktivně.

V první řadě je důležité mít správný produkt. Nejde o to, jestli vám osobně připadá úžasný. Měl by stejné pocity vzbuzovat ve stovkách a tisících potenciálních zákazníků. To samozřejmě mnoho lidí chápe, jenže pak upadají do opačného extrému. Nabízejí největší aktuální hity. Což v tu samou chvíli dělají tisíce až miliony dalších. Ideální produkt je tedy ten, který má potenciál, ale zatím ještě není tolik rozšířený, aby ho propagoval a prodával každý.

Nesnažte se také kvalitu nahradit kvantitou. Budete-li nabízet dvacet produktů od deseti dodavatelů, vznikne z toho nestravitelný guláš. Nezvýší se pravděpodobnost, že návštěvník klikne alespoň na něco. Ocitnete-li se v tlačenici, také nevnímáte jednotlivé lidi.

Vyberte si tedy jeden produkt (jednoho dodavatele) a výtěžnost zvyšte tím, že budete aktivní. Nestačí jen umístit na web banner a čekat, že vám na účet začnou chodit miliony. Jestliže opravdu chcete vydělat více než pár desetikorun, musíte produkt začít propagovat. Výhodu mají například autoři blogů, kteří jednoduše popíší, jaké mají s produktem vlastní zkušenosti. Když to udělají přesvědčivě, jejich čtenáři je budou následovat. Osobní příklad má vždy váhu.

Můžete napsat recenze (a nejen na knihy). Odborné i „odborné“ články. Když se vám povedou, budou je sdílet další.

Doporučuji ovšem určitou zdrženlivost, pokud jde o náhlé změny postojů. Lidé mají rádi alespoň iluzi, že je všemi těmi informace zásobujete nezištně a nemáte z toho „nechutné prachy“. Jestliže jste tedy ještě nedávno byli dejme tomu odpůrci televizního seriálu a najednou tvrdíte, že se od jeho knižního zpracování nemůžete odtrhnout, asi vám to málokdo uvěří.

Pokud máte vhodnou databázi zákazníků, můžete jim rozeslat informace a nabídky. Pozor ovšem, abyste se z přemíry aktivity nestali spamery. Proto doporučuji nespoléhat na koupené databáze, ale pořídit si vlastní. Jak získat adresy? Nabídněte na svých stránkách zasílání zajímavostí (newsletterů). Reklamu spojenou s affiliate programem můžete samozřejmě vkládat i do dalších elektronických materiálů (newsletterů v PDF formátech, e-books apod.).

Dalším prostorem pro propagaci a získávání nových zákazníků je Facebook. Špatně postupuje ten, kdo ho zahltí pobídkami „kupte, kupte“ a neustálými odkazy na zboží. Tady neplatí, že více je lépe. Naopak. Návštěvníky neustálou snahou prodat spíše odradíte. Snažte se tedy raději udělat stránky, na které přichází hodně lidí a pak sem tam vložit informace o produktu. Pro jeho propagaci můžete také na své stránce zřídit novou záložku.

Tyto aktivity lze samozřejmě doplnit i „offline“ akcemi. Včetně předváděcích (ale pozor – nejste přece „šmejdi“). S tím rozdílem, že výsledkem není podepsání smlouvy, ale kliknutí.

Affiliate programy tedy nejsou žádným zázračným nástrojem, který z vás během tří dní vyrobí milionáře. Stejně jako jinde zde platí, že kdo chce vydělat, musí pro to něco udělat. Ale je pravda, že vhodně využívají momentální rozložení sil, kdy se mnoho aktivit přesouvá na internet.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *