Internet

Odhalte svou „marketingovou krátkozrakost“ (3.) – Google Analytics

V posledním článku Odhalte svou „marketingovou krátkozrakost“ (2.) jsme Vás navnadili na pokračování, ve kterém se zaměříme na Google Analytics a na jeho využití v praxi. Upřímně, když jsem si sedl k počítači a začal sepisovat funkce a možnosti, jež nám tento nástroj nabízí, zděsil jsem se rozsahu a náročnosti na zpracování a následného pochopení vlastního výtvoru. O tomto nástroji by se mohla napsat diplomová práce nebo rovnou kniha. Zde k tomu ale tolik prostoru bohužel není…

Než-li přistoupíme k povídání, pojďme si nejdříve tuto službu nastavit. Tato služba je poskytována společností Google zcela zdarma pro všechny majitele a správce webových prezentací. Každý si ji může nastavit sám. Není pravda, že se za ní musí platit. Zaplatit můžete maximálně práci toho, kdo Vám nastavení provede a případně přidá rozšířující parametry.

Do adresního řádku zapíšeme www.google.com/analytics a klikneme na přihlašovací tlačítko. Pokyny, jak to provést, naleznete na adrese:
http://www.google.com/analytics/discover_analytics.html.
Všechny potřebné informace pro nastavení a následnou správu naleznete na stránkách tohoto nástroje. Nebudeme se tím zdržovat a raději se podíváme, jak lze statistické údaje interpretovat.

Funkce a možnosti pozorování chování návštěvníků Vašich stránek se zdokonalují každou chvíli. V předchozím článku jsme se zmínili o „Nástrojích pro webmastery“ a od té doby se tato sekce výrazně zdokonalila. Proto, prosím, sledujte změny v nástrojích pravidelně, aby šok z každé další vychytávky byl pro Vás co nejmenší.

Po přihlášení do administrace Google Analytics Vás uvítá následující obrazovka:

Co z toho lze vyčíst?
Počet návštěv za sledované období – 717 (sledujeme poslední měsíc), z toho 442 unikátních uživatelů – poměrně málo. Nicméně, každý návštěvník shlédnul v průměru 3,11 stránky, což může znamenat, že sledovaný web má informační a kvalitativní hodnotu. Průměrná doba na webu na jednoho uživatele je 3,2 minuty – návštěvníci čtou naše články, jsou pro ně zajímavé. 56,21 % návštěvníků opustí naše stránky do 30 vteřin od návštěvy. Něco se jim nelíbí. A z celkového počtu všech návštěv, 53 % přišlo na naše stránky poprvé. Čili, za měsíc jsme oslovili cca 380 nových potencionálních kupujících.

Jak s těmito údaji můžeme pracovat?
V prvé řadě se dívám na strukturu obsahu, na jakou stránku uživatelé přišli, jak dlouho na ní byli.

Jedná se o jeden z indikátoru, který nám poukáže na nutné změny obsahu webu, respektive popisku stránky.

Nalezneme ho v pravém menu, v záložce Obsah – Obsah webu – Stránky

Níže uvidíme to, co nás zajímá:

Žlutě jsem zabarvil stránky s nejvyšší mírou okamžitého opuštění. To znamená, že téměř 83 % návštěvníků, kteří přišli na podstránku pojednávající o SEO Softwaru ji opustilo do 30 sekund. Celkem 68 % z celkového počtu uživatelů opustilo náš web na této stránce a nepokračovali dál. Průměrná doba strávena na ní jedním uživatelem se však blíží třem minutám, což je jen o 30 sekund méně, než průměrná doba všech návštěvníků celého webu.

Prvním místem, kde hledám řešení tohoto problému, je výsledek vyhledávání na konkrétní klíčové spojení. V tomto případě to bude sousloví SEO Software. Výsledek, který ukazuje Google, však jasně říká, o čem stránka pojednává.

Tudíž uživatelé, kteří tuto stránku navštíví přes vyhledávač, již mají představu, co na ní naleznou. Proč tedy stránku opouští? Zřejmě na ni nenaleznou okamžité řešení svého problému, nebo nechtějí zdlouhavě pročítat pojednávání o softwaru a chtějí si ho rovnou stáhnout. Každé vylepšení, které Vás napadne, můžete zrealizovat a sledovat změnu jejich chování.

Následně přejdeme k Analýze na stránce:

Zde Vám Google ukáže procentuální rozdělení počtu prokliků všech Vašich návštěvníků. Krok po kroku tak můžeme sledovat, jak se procento prokliků u jednotlivých položek rozděluje. Stále sledujeme článek pojednávající o SEO Softwaru. Tentokrát se ale díváme na stránku tak, jak ji vidí náš návštěvník a zjišťujeme, kde se zastaví (musíte samozřejmě vědět, kde se Vaše sledovaná podstránka nachází, abyste tam mohli dojít…).

Jdeme na záložku Aktuality – článek SEO Software…

Google Analytics nám ukazuje, že všechny prokliky, které se odehrály na této stránce, byly realizované v horní části stránky. Ani na konci, ani uprostřed se žádný proklik neuskutečnil. Pokud by tato stránka měla být prodejní, nebo vyzývat uživatele k akci, pak by tato výzva měla být zřetelná již na začátku stránky.
Za zmínku stojí ještě následující údaj:

Provoz z vyhledávání a odkazujících stránek je celkem jasný. Přímá návštěvnost nám říká, že jsou to uživatelé, kteří přišli na hlavní stránku webu. Tento údaj byste například měli chtít po majiteli stránek, na nichž chcete inzerovat. Zvlášť pokud se jedná o rozsáhlejší web se stovkami nebo tísici článků. Odkazy z vyhledávání mohou vést na neaktuální nebo neexistující stránky. Celková návštěvnost webu proto není tím hlavním parametrem úspěšnosti.

To, co jsme zde rozebrali, je jen základ nebo spíše nakousnutí nejkomplexnějšího analytického nástroje webových stránek. Na závěr jen jedna zajímavost.

To, co vidíte na obrázku, je propojení Nástrojů pro webmastery s Google Analytics. Jsou to informace týkající se Optimalizace stránek. Jsou tomu vymezené pouze tři položky. Vše ostatní je marketing. Zkuste proto při práci na webu nemyslet jen na první pozici na první straně. Najděte způsob, jak „donutit“ uživatele myslet o Vás jako o jediném možném prodejci produktu či služby, jež poskytujete. Uživatel by Vás neměl hledat, měl by rovnou adresu Vaši webové prezentace zapsat do příkazového řádku prohlížeče!

První část článku: Odhalte svou „marketingovou krátkozrakost“ (1.)
Druhá část článku: Odhalte svou „marketingovou krátkozrakost“ (2.)

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!