Komunikace

Elektronická novoroční přání jako součást marketingové komunikace

Za čtyři týdny nás čekají Vánoce, o něco později oslavíme rok 2004. Marketingoví manažeři proto hledají odpověď na permanentně se opakující otázku: „Jak využít blížící se svátky pro blaho firmy?“ Jedním z řešení je připravit elektronická přání. Nyní je ta správná doba.

Působte na emoce
Elektronická přání se už stala neoddělitelnou součástí marketingových aktivit vztahujících se ke konci roku. Využívají je banky, telekomunikační operátoři i firmy z oblasti FMCG. Lze je zasílat nejen zákazníkům, obchodním partnerům nebo novinářům, ale i zaměstnancům. Cílem komunikace není „hard sale“, ale podpora image. Hlavní je kladně zapůsobit na emoce příjemce. Inteligentní humor, nadsázka a zároveň profesionalita, to je správná kombinace.

Nechte to na kreativcích
Přání můžeme rozdělit na dvě hlavní skupiny:

  • Ryze elektronická
  • Elektronická verze tištěných

První varianta dává širší prostor nápadům realizátora. Elektronické a interaktivní médium dovoluje překonat omezení kreativity vázané na tištěné médium a překvapit např. krátkým příběhem.

Druhá varianta umožňuje lépe optimalizovat náklady na „novoroční marketing“. Významným adresátům zašlete spíše formálnější, tištěné a tím pádem dražší přání. Ostatní potěší pozornost ve formě milé či zábavné elektronické pohlednice. Úspora za tisk a distribuci poštovní zásilky je významným argumentem.

Nápadům se meze nekladou
Mohou to být jednoduché statické pohlednice nebo středně náročné využívající hýbající se objekty (např. mrkající sněhulák či svítící kometa). Nejefektnější jsou flashové a interaktivní formáty, díky kterým se klient může doslova „blýsknout“. Uživatele mohu překvapit nejen bohatou animací a interakcí, ale i zajímavým ozvučením

Pozor na nesprávné zobrazení
Práce věnovaná projektu by byla zbytečná, pokud by si adresát nemohl prohlédnout přání v plné kvalitě. Z důvodu nejednotného zpracování HTML mailů (tj. že e-mail vypadá jako webová stránka) různými poštovními programy se přání standardně upravují pro korektní zobrazení v nejpoužívanějším softwaru. Tím je „velký“ (Office Outlook) a „malý“ (Outlook Express) e-mailový klient společnosti Microsoft.

Z hlediska správného zobrazení a snížení velikosti e-mailu je nejsnazší do něj umístit odkaz na speciální internetovou adresu (např. www.firma.cz/pf2004). Na této stránce je všem dostupné přání, k němuž se lze dostat po kliknutí na odkaz v e-mailu.

Profesionální partner šetří čas a peníze
Schopná agentura zabývající se interaktivní komunikací by vám měla elektronické přání připravit nejpozději do dvou týdnů od zadání. Díky tomu budete mít ještě dostatek času shánět zbývající vánoční dárky.

Jakub Švestka
Autor pracuje jako obchodní a PR manažer ve fullservisové interaktivní agentuře iMagic.

Čtěte také