Obchod

Nálada mezi spotřebiteli se meziročně zlepšila

Podle výsledků aktuální studie Incoma Shopping Monitor 82 % domácností ještě stále uvádí, že současná ekonomická situace má vliv na změnu jejich nákupního chování. Poprvé od nástupu krize ale jejich podíl meziročně klesl.

Nejvíce pociťují vliv krize kmenoví zákazníci diskontních prodejen (Penny Market, Lidl), následují kmenoví zákazníci prodejen Albert supermarket. Naopak relativně nejméně jsou krizí ovlivněni kmenoví zákazníci řetězců Billa a Albert hypermarket.

Studie Incoma Shopping Monitor potvrzuje dominantní pozici hypermarketů (Albert, Globus, Interspar, Kaufland a Tesco) na českém maloobchodním trhu; 47 % domácností je uvádí jako své hlavní nákupní místo, tj. jako prodejnu, ve které za posledních 6 měsíců utratili největší část svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží (drogerii a kosmetiku). Diskonty (Lidl, Penny Market) si udržují druhou pozici, dává jim přednost 24 % domácností. Obliba supermarketů (Albert, Billa, Tesco) opět mírně poklesla, mají nyní 16% preference. Menším prodejnám (COOP, Hruška, Flosman / Flop) dává přednost 13 % českých domácností.

incoma_typyprodejen

Nejoblíbenějším řetězcem na trhu je Kaufland, jako své hlavní nákupní místo ho uvádí 23 % domácností (o 3 % více než loni). Na druhém místě zůstává Penny Market, preferuje ho 14 % domácností. Třetí příčka patří prodejnám Tesco, které získaly celkových 13 % preferencí (všechny formáty Tesco dohromady). Na čtvrtém místě jsou prodejny Albert; oba formáty dohromady mají 12% preference. TOP 5 pak uzavírá diskontní řetězec Lidl (9 % domácností).

Stěžejními důvody pro výběr prodejny jako hlavního nákupního místa jsou – kromě dobré dostupnosti – šíře sortimentu, slevové akce a celková cenová úroveň zboží v prodejně. Zákazníci hypermarketů kladou nadprůměrný důraz na široký výběr zboží, diskonty zákazníci volí především kvůli celkově příznivé cenové hladině, pro supermarkety se rozhodují hlavně kvůli jejich snadné dostupnosti a u menších prodejen je nadprůměrně často jako důvod návštěvy jmenován ochotný personál a rychlé odbavení.

incoma_vlivkrize

V průměru nejmladší kmenové zákazníky mají diskonty Lidl a hypermarkety Globus a Tesco. Nejvyšší průměrné příjmy mají domácnosti kmenových zákazníků hypermarketu Globus, s nevelkým odstupem následují kmenoví zákazníci hypermarketů Interspar, Albert a Tesco. Největší podíl kmenových zákazníků s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním má hypermarket Globus a supermarket Billa.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *