Marketing

Naprosto zbytečná akční nabídka

Pokud hodně jezdíte autem, nebo provozujete čerpačku, tak ten obrázek jistě dobře znáte. Vedle pokladny krabice s nějakými tatrankami, a když už pomalu platíte, pokladní vás s rozpačitým či otráveným výrazem (podle situace, nátury a nálady) upozorní, že „Máme dnes tady v akci…“.

Ačkoliv tržby z takového prodeje musí být zanedbatelné a nad marketingovým přínosem se vznáší velký otazník, provozovatelé ho zřejmě pořád ještě považují za skvělý nápad. Nebo si možná říkají, že když ta holka u pokladny nemá co dělat…

Vlastně jsem nenašel ani jeden přínos takto pojatého prodeje, i když se s ním potkávám často. Za prvé, zboží v akci neslouží k tomu, aby zákazník levně nakoupil, ale aby ho přilákalo do prodejny. Což tatranky nabídnuté při placení nesplňují. Že by se jich jenom chtěli zbavit, protože ležely moc dlouho ve skladu? To by asi nakupující neocenili. Ale většinou jsou tyto akce sjednávány dodavateli s výrobci jako marketingová podpora. Čeho?

Za druhé nemá smysl dělat něco, co nevynáší. Buď provozovatel potřebuje zvýšit tržby, a pak by se měl do prodeje pořádně opřít (přinejmenším proškolit prodavačky, jak aktivně nabízet), nebo mu na těch pár korunách nezáleží a je tedy zbytečné se zdržovat. Žádnou nudící se pokladní prodejem nezaměstná, protože ve chvíli, kdy má zboží nabízet, je přece v plné práci.

Aby podobné akce fungovaly, musel by se o nich zákazník dozvědět nejpozději u dveří, ještě lépe už při tankování. Nesměly by se mu strkat pod nos u pokladny, ale měl by za nimi projít mezi regály. Kolem akční nabídky je vhodné rozmístit další zajímavé nebo související zboží, které ho může zlákat. A při placení dostane slevovou poukázku na příště. Není na tom vůbec nic složitého.

Ať už máte čerpací stanici, nebo jinou prodejnu, měli byste vědět: Měřítkem úspěšnosti prodeje není, že to tak dělá kdekdo, ale výše tržeb a zisku.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *