Výzkum trhu

Silný trh technického spotřebního zboží v západní Evropě

Západoevropský trh technického zboží uzavřel třetí čtvrtletí roku 2014 s celkovou hodnotou prodeje ve výši 47,3 miliardy euro. To představuje ve srovnání se stejným obdobím loňského roku růst o 4 procenta.

Západoevropský trh technického spotřebního zboží zvýšil meziročně svůj obrat o 4 procenta. K tomuto výraznému výsledku přispěly skoro všechny sektory zařazené do průzkumu GfK TEMAX západní Evropa. Jediným sektorem, jenž zažíval i nadále silný pokles, byly fotopřístroje. Z hlediska jednotlivých zemí si vedly dobře Německo, Spojené království, Portugalsko a Řecko.

Malé domácí spotřebiče: Řada kategorií zaznamenala růst

Ve třetím čtvrtletí 2014 dosáhl západoevropský trh malých domácích spotřebičů nejvyššího růstu ze všech sektorů, a to o 9,8 procenta na 3,2 miliardy euro. Tomuto vývoji napomohl především dvouciferný růst v Rakousku, Portugalsku, Německu a Spojeném království. Vedle kuchyňských robotů a mixérů, elektrických zubních kartáčků a prémiových vysavačů (jako jsou např. ruční akumulátorové vysavače, roboty nebo sáčkové a bezsáčkové podlahové vysavače) přispěly k dvoucifernému růstu i další produktové skupiny. K nadprůměrnému zvýšení došlo v segmentu přístrojů pro péči o tělo. Vysoušeče a přístroje pro úpravu vlasů (kulmofény a kulmy), zastřihovače vousů, zastřihovací sady, laserové depilátory a odstraňovače chloupků IPL vykázaly zřetelný vzestupný trend. Pozitivních výsledků dosáhly rovněž klasické kuchyňské přístroje – varné konvice, toustovače a stolní mixéry – růst byl dále zaznamenán u dalších významných segmentů trhu, jako jsou základní modely espress (automatické a kapslové), žehličky (klasické napařovací, nebo s parním generátorem) a pánské holicí strojky. Na růstu trhu malých domácích spotřebičů se v západní Evropě podílela celá řada produktů.

Velké domácí spotřebiče: Vyšší tržby u všech produktových skupin

Zvýšení o 5,4 procenta znamenalo pokračování růstu trhu velkých domácích spotřebičů i ve třetím kvartále. V období od července do září byly vygenerovány tržby v hodnotě 8,2 miliardy euro. O tento výsledek se zasloužily všechny země kromě Belgie a pozitivní růst byl zaznamenán u všech produktových skupin. Především došlo ke zvýšení poptávky po sušičkách s tepelným čerpadlem. Na druhou stranu však ve všech zemích kromě Velké Británie a Nizozemí mírně poklesly ceny, zejména u vestaveb.

Telekomunikace: Poptávka po příslušenství k chytrým telefonům

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vygeneroval telekomunikační trh ve třetím čtvrtletí 2014 tržby vyšší o 5 procent. Celkový obrat za období červenec – září činil 11 miliard euro. O růst tohoto trhu se zasloužily země jako Belgie, Portugalsko a Řecko, přičemž silný růst hlásí rovněž Německo a Španělsko. Chytré telefony zaznamenaly pokles průměrné ceny a staly se dostupnějšími. To je výhodné pro spotřebitele, zatímco pro výrobce a obchodníky jde o velkou výzvu. Obchodníkům se však stále více daří prodávat k mobilním telefonům širší výbavu a dražší příslušenství. Patří mezi ně takové produkty jako bezdrátové nabíječky, sofistikovanější pouzdra a sluchátka s mikrofonem zajišťující vynikající kvalitu zvuku.

Informační technologie: Poptávka po zařízeních s módním designem

Ve třetím čtvrtletí 2014 vzrostl západoevropský trh informačních technologií o 4,9 procenta na 13,1 miliardu euro. Pozitivní vývoj byl dán cyklickou náhradou produktů Windows 7 a ukončením podpory Windows XP. Spotřebitelé vyhledávali hlavně zařízení kombinující snadnou přenositelnost a zajímavý design. Zatímco tablety s velkým displejem, tablet PC zařízení a ultratenké počítače zaznamenaly pozitivní růst, u tabletů s úhlopříčkou menší než 8 palců bylo poprvé pozorováno nasycení trhu.

Spotřební elektronika: Pokračuje pozitivní vývoj tržeb

Ve třetím čtvrtletí 2014 se západoevropský trh spotřební elektroniky vyvíjel i nadále pozitivně. V období od července do září dosáhly tržby hodnoty 6,9 miliard euro, což odpovídá růstu o 3,4 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Zdá se, že u spotřebitelů skutečně dochází k oživení zájmu o spotřební elektroniku. Vyhledávali větší obrazovky – nad 50 palců, s vynikající kvalitou obrazu (4k/UHD) a možností připojení k internetu. Díky přístupu k novému obsahu na internetu, např. americkým televizním seriálům nebo nejnovějším komerčně úspěšným filmům, se sledování televize opět stalo jakousi módou. Mimoto pokračoval růst i v audio segmentu, neboť spotřebitelé chtějí poslouchat hudbu na chytrém telefonu a doma jej mít připojený k hi-fi reproduktorům.

Kancelářská technika a spotřební materiál: Mírný pokles

Trh kancelářské techniky a spotřebního materiálu zaznamenal ve třetím čtvrtletí 2014 mírné snížení na úrovni 0,8 procenta. Bylo to způsobeno hlavně dvouciferným poklesem tržeb ve Francii, zatímco téměř všechny ostatní země zahrnuté do šetření GfK TEMAX západní Evropa zaznamenaly růst. Hodnota prodeje za období červenec až září dosáhla 3,6 miliard euro. V segmentu tiskových zařízení byly slabé především výsledky u inkoustových a laserových samostatných tiskáren a pod tlakem zůstala i inkoustová multifunkční zařízení (MFDs). Pozitivní růst tržeb byl sledován pouze u laserových multifunkčních zařízení pro barevný tisk. Řada nových inkoustových tiskáren z kategorie Business (určená pro specializované profesionální použití), s pořizovací cenou vyšší než zařízení v segmentu tradičních inkoustových tiskáren, představuje určitou naději, že se v následujících měsících objeví čerstvý impuls k růstu.

Trh fotopřístrojů: Daří se kompaktům s výměnným objektivem

Produktové skupiny foto trhu monitorované v rámci GfK TEMAX západní Evropa zaznamenaly dvojciferný pokles o 14,9 procent na 1,4 miliard euro. Tento vývoj bylo možné pozorovat ve všech zemích zařazených do průzkumu. Avšak minulý měsíc, přibližně v době konání veletrhu Photokina v Německu, byla zaznamenána rostoucí poptávka po fotoaparátech. Bylo to především patrné u zákazníků, kteří chtěli inovovat svoji současnou fototechniku, a následně bylo možné pozorovat pomalu se zvyšující ceny u tohoto sortimentu. Žádný jiný trh digitálních produktů nevykázal obdobný trend. Trh kompaktů s výměnným objektivem rovněž významně rostl. Potenciál dalšího růstu představují kompakty s velkým senzorem a cestovní digitální fotoaparáty s mnohonásobným přiblížením, u nichž jsou zaznamenávány stabilní přírůstky.

GfK TEMAX západní Evropa: Trh technického spotřebního zboží čelí nepříznivým podmínkám

Západoevropský trh technického spotřebního zboží dosáhl ve třetím čtvrtletí 2014 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku zvýšení tržeb a vykázal i nadále pozitivní trend. Je to obzvláště dobrá zpráva, uvědomíme-li si, jak nestabilní je ekonomické prostředí. Navíc, téměř ve všech státech Evropské unie, byly dosažené výsledky horší, než očekávaly a předpovídaly ekonomické instituce a vlády. Z výsledků průzkumu spotřebitelského klimatu za 3. kvartál 2014 rovněž vyplynulo, že evropští spotřebitelé nejsou již tak optimističtí, jako byli v červnu. Avšak vývoj GfK TEMAX západní Evropa ukázal, že spotřebitelé stále rádi nakupují výrobky. Pokud tato pozitivní nálada přetrvá i v posledním čtvrtletí, ekonomické výsledky kolem vánočního období by měly být dobré.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *