banner_left
On-line

Co přinese rok 2019 v oblasti rozvoje umělé inteligence?

V letošním roce budeme svědky rozvoje umělé inteligence a jejího rozšíření do dalších oblastí našich životů – od aplikací určených pro zábavu, přes chytré telefony, až po služby, které umělou inteligenci využívají k poskytování personalizovaných doporučení. Podle Vladimíra Houby z RTB House nepřinese rok 2019 na poli umělé inteligence žádný převratný posun. Můžeme spíše očekávat její další rozvoj, více praktického využití a lepší dostupnost pro běžné uživatele. Vladimír Houba, ředitel RTB House Česká republika, popisuje nové trendy v oblasti rozvoje umělé inteligence, a to nejen v marketingu.

Zodpovědnost umělé inteligence

Jeden příklad za všechny – tento rok nás všechny zavalily tzv. fake news. Aby se podobným situacím v budoucnu předešlo, začnou mnohé informační agentury a média vyvíjet nástroje postavené na umělé inteligenci s cílem odhalovat nepravdivý obsah. Proč k tomu budou potřebovat umělou inteligenci? Odpověď je jednoduchá. Množství informací a zpráv, a to včetně těch nepravdivých, narůstá bezprecedentním způsobem.

Dalším příkladem jsou tzv. GAN – generative adversarial networks, tedy generativní reklamní sítě. Jde o technologii, která je postavená na umělé inteligenci. Dokáže vytvořit pro lidské oko extrémně realisticky vypadající fotografie či videa s osobami. Virální video neexistujícího proslovu prezidenta Obamy je jedním z příkladů z loňského roku. Velká část veřejnosti byla tímto ohromena, ale většina byla v šoku z toho, jak snadno mohou být oklamáni. Ale tam, kde je akce, se musí očekávat také reakce. Brzy dojde k vývoji technologií GAN, jejichž úkolem bude rozpoznávat falešný obsah.

Tento fenomén se přímo dotýká marketingu. Jedním z jeho aktuálně nejpalčivějších problémů je zobrazování online reklam vedle nevhodného obsahu nebo na nebezpečných webech. Ovšem že se marketéři nejen snaží vyhýbat tomuto druhu obsahu, ale také více myslí na zákazníka při zobrazování reklamy. Začínají více nahlížet na bannery jako na firemní informace, jejichž cílem je přinést konkrétní hodnotu danému uživateli.

Za rozvojem tohoto přístupu stojí mimo jiné také vývoj umělé inteligence. Zejména pak hlubokého učení – inovativního odvětví strojového učení, které napodobuje fungování lidského mozku při zpracování dat a vytváření vzorců rozhodování. Tento přístup se inspiroval mozkovými neurony a díky němu lze získat spolehlivější, bohatší, strojově interpretovatelné popisy nákupního potenciálu zákazníka bez jakéhokoli zásahu člověka. V reklamním průmyslu je tato technologie dokonalým nástrojem pro předpovídání přání zákazníků. V letošním roce to bude nezbytná technologie zejména v oblasti digitálního marketingu.

Dostupnost umělé inteligence – od firem k produktům

Umělou inteligenci doposud většinou vyvíjely velké technologické společnosti pro své interní účely. Výzkum a vývoj neuronových sítí a navrhování celého procesu učení pomocí umělé inteligence vyžaduje čas, množství dat a peněz. Umělou inteligencí se proto mohli zabývat jen ti největší hráči.

O své objevy se s uživateli někdy podělili. Jako například Google se svým Google Asistentem, e-mailem, překladačem a prohlížečem. Stejně tak společnost Nvidia, která se specializuje na GPU pro běžné použití, kam patří například hraní her, grafika a jednoduché výpočty. S rostoucí popularitou umělé inteligence se firma začala zaměřovat na hardware, který zlepšuje výkon programů a nástrojů založených na umělé inteligenci, a nyní je možné je využít nejen v herním průmyslu, ale i ve firmách, které se specializují na analýzu dat, nebo v oblasti samořiditelných vozů.

A tento přístup – vytváření specializovaného hardwaru pro koncového spotřebitele – bude v příštím roce dominovat technologickému trhu. Umělá inteligence bude dostupná ve více nástrojích a službách, které každodenně používají běžní lidé. Chytré telefony s rozpoznáváním obličeje, fotoaparáty využívající umělou inteligenci ke zlepšení kvality obrazu, reklamní bannery nabízející personalizované nabídky pro jednotlivé zákazníky, hudební a filmové platformy doporučující muziku a filmy na základě uživatelských profilů. Toto se už děje a letošní rok takových technologií přinese ještě mnohem víc.

Dostupnost umělé inteligence – od firem k lidem

Doposud se dostupnost umělé inteligence omezovala na pár vyvolených. Na jejím vývoji se mohly podílet pouze společnosti, které měly specifické nástroje, spoustu dat, mnoho kapacit a peněz. Tyto firmy ji poté využívaly zejména pro své interní účely. Brzy ale budeme svědky nového procesu – rozšiřování těchto znalostí.

Umělá inteligence bude dostupnější nejen skrze výrobky, ale také díky lidem, kteří ji chtějí používat. V dřívějších dobách děti rozmontovávaly rádia nebo hodinky, aby zjistily, jak fungují. To samé se stane s umělou inteligencí. Akorát se změní nástroj, který budeme k rozebírání používat. Už to nebude šroubovák, ale počítač.

Velké společnosti si to už uvědomují. Navíc potřebují na nové pracovní pozice získat stále žádanější specialisty. Spolupracují proto s univerzitami, na kterých se ve speciálních programech snaží v mladých vzbudit o umělou inteligenci zájem. Pokračovat v tom budou i v dalších letech. Zajímavé je, že už dokonce existuje možnost vytvořit si vlastní umělou inteligenci doma. Stačí si pořídit sadu Google AI kit, která člověka provede prvními kroky v programování a vývoji umělé inteligence. To vše nasvědčuje tomu, že i běžní lidé budou umělé inteligenci věnovat více času a že si budou uvědomovat její potenciál.

Na závěr je třeba říct, že rok 2018 byl pro umělou inteligenci přelomovým. Letos se ji budeme snažit více zapojovat do našeho každodenního života. V nadcházejících letech se bude na základě umělé inteligence vyvíjet stále více technologií, které zjednoduší a zlepší naše životy. A to ve všech oblastech, které nás napadnou – od práce až po naše domovy.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *