On-line

Jak nakupují češi na internetu

Využít nabídku srovnávačů cen zboží či si vybrat přímo mezi svými oblíbenými e-shopy, to je první krok, který online nakupující volí. Stále méně se pak před objednáním zboží vydávají na „obhlídku“ do kamenných obchodů. Vyplývá to z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci.

Rozhodování mezi nabídkou několika e-shopů, které si sám nakupující najde, taková je cesta k objednávce zboží pro 30% internetových zákazníků. Dalších 25% pak začne porovnáním cen pomocí specializovaných srovnávačů – až potom zjišťují více o obchodu, který nabízí nejlevnější možnost koupě vybraného produktu. 16% spotřebitelů pak začne rovnou ve svém oblíbeném e-shopu. „Čtvrtina nakupujících začíná přímo od nejvýhodnější ceny, jak jí nabídnou srovnávače. Další ale vybírají mezi obchody, pro které se rozhodnou sami či nakupují přímo ve svých nejoblíbenějších,“ shrnuje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a dodává „To jen potvrzuje, jak důležité je pro internetové obchodníky spokojený zákazník – rád se do kvalitního e-shopu vrátí.“

Důvěra v nakupování po internetu a dobré zkušenosti naopak potvrzuje zajímavý pohled na strategii výběru zboží. Zatímco ještě v roce 2012 si občas zašlo do kamenného obchodu prohlédnout a vyzkoušet 56% nakupujících, loni už to bylo jen 46%. Téměř vždy pak takový postup volí jen 5% nakupujících. „Čím dál méně zákazníků vyráží do běžných obchodů na „obhlídku“. E-shopy v poslední době hodně zapracovaly na vizuálním i informačním komfortu, navíc mají důvěru spotřebitelů. Ti tedy rovnou objednávají vybrané produkty bez dalšího váhání,“ doplňuje Jan Vetyška.

Online nakupující tedy stále více dají na srovnání a výběr přímo na internetu. E-shopům důvěřují a tedy nevyráží tak často vybírat do běžných kamenných prodejen.

Výzkum připravila Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s agenturou Mediaresearch na vzorku 1750 respondentů reprezentujících českou internetovou populaci.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *