Průmysl

Zmenšená Škoda vydělala více

Plzeňská strojírenská skupina Škoda Holding, a.s., loni dosáhla o polovinu vyššího zisku než v předcházejícím roce a získala také o 15,7 % více zakázek.

„Zeštíhlení a nová silná orientace skupinu Škoda Holding výrazně posílilo,“ komentovala Radka Pistoriusová, tisková mluvčí společnosti, právě zveřejněné hospodářské výsledky loňského roku.

Škoda zakončila rok 2004 provozním ziskem 529 mil. Kč a vykázala tržby ve výši 8,59 miliardy korun. Zisk po zdanění dosáhl 322 milionů korun. Jedná se o nekonsolidované údaje podle mezinárodních účetních standardů (IFRS/IAS).

V roce předcházejícím činil provozní zisk skupiny 349,8 mil. Kč při tržbách 11,15 miliardy korun. Čistý zisk v roce 2003 činil 1,68 mld. Kč, jeho výše však byla ovlivněna jednorázovou operací s ochrannou známkou Škoda v hodnotě přes 1 miliardu korun.

Dva obory vytvořily dvě třetiny tržeb
V roce 2004 Škoda Holding důsledně naplňovala dříve přijatou strategii soustředit vlastní podnikání na dva hlavní obory: klasickou energetiku a dopravní strojírenství. Pokračoval prodej pro holding nestrategických oborů vhodným zájemcům. Největší transakcí vůbec byl loňský prodej dceřiných firem Škoda JS, Škoda Hutě a Škoda Kovárny ruské strojírenské skupině OMZ. Nového majitele získaly také obory soustředěné ve Škodě TS a Škodě Gear.

Každý z hlavních oborů se na celkových prodejích skupiny podílel zhruba jednou třetinou.

Export přinesl skupině 56 % z celkových tržeb. Nejvíce Škoda vyvezla do Asie (35%), dále do zemí Evropské unie (31%), do zemí SNS (14,9 %) a do Ameriky (14,6 %).

Nově získané zakázky loni dosáhly hodnoty 13,65 mld. Kč, o 15,7 % více než v roce 2003. Významné kontrakty skupina získala v České republice (dodávka nízkopodlažních tramvají pro Prahu, nové třísystémové lokomotivy pro České dráhy, dodávka turbosoustrojí pro Energetiku Třinec a pro teplárnu Otrokovice). V exportu se prosadila svou produkcí pro energetiku v Číně ( např. turbosoustrojí nižších výkonů pro Guangzhou Enteprise), Indii (turbíny využívající při spalování biomasu v Deoband a Rajashree) i na trzích Evropské unie (modernizace bloku ve finské elektrárně Hanasaari, turbosoustrojí pro německý Emlichheim). Obor dopravního strojírenství pronikl na italský trh s tramvajemi pro město Cagliari a s dodávkami trakčních podvozků pro italskou společnost Officine Ferroviarie Veronesi.

„Výše nově získaných zakázek potvrdila, že kroky vedoucí k zeštíhlení společnosti a její důsledná orientace na dva hlavní obory, klasickou energetiku a dopravní strojírenství, byla správná,“ řekl Jiří Zapletal, generální ředitel a předseda představenstva Škody Holding.

Investice posilují Škodu v dopravní technice
Skupina loni uskutečnila důležité strategické investice. První akvizicí se stal VÚKV, někdejší Výzkumný ústav kolejových vozidel, jehož koupí firma získala řadu vysoce kvalifikovaných specialistů a vlastní široké zázemí pro špičkový vývoj kolejových vozidel. Další domácí akvizicí se stala ČKD Vagonka. První zahraniční akvizicí ŠKODY se v závěru loňského roku stala firma Sibelektroprivod, vyrábějící v Rusku elektrické pohony. Hlavním důvodem přímého vstupu na ruský trh je posílení pozice ŠKODY při účasti na tamních zakázkách.

Ke konci minulého roku Škoda Holding zaměstnávala 3898 lidí, v předcházejícím roce to bylo 5585. Nyní má 4269 zaměstnanců.

– das –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!