Knihy

Kniha „Cesty k úspěšnému podniku“

Kniha „Cesty k úspěšnému podniku“ (v originálu Exploring Corporate Strategy) od autorů Gerry Johnsona a Kevana Scholese patří v kategorii marketingové literatury ke světově významným a uznávaným. Proč? Zabývá se totiž souhrnně vším tím, co by měl ať už velký nebo menší podnik udělat pro to, aby správně určil, kde se pro něj nachází ta nejlepší příležitost, která mu přinese patřičné výsledky. V marketingové terminologii to znamená, aby stanovil pro podnik ideální strategii a vhodné taktické kroky.

Po přečtení knihy čtenář pochopí:

  • co to je podniková strategie
  • proč jsou strategická rozhodnutí natolik strategická
  • přístupy k formulaci a implementaci strategie
  • úlohu manažerů ve strategickém procesu managementu na všech úrovních.

Publikace detailně popisuje posloupnost celého procesu – analýzu, která by měla odkrýt jak silné, tak i slabé stránky firmy. Zároveň by měla i analýza ukázat, jaké je prostředí, ve kterém podnik funguje, a kam bude toto prostředí asi směřovat. Na základě těchto poznatků se potom manažer může přesněji rozhodovat, kam má napřít sílu a energii.

Jednotlivé kapitoly obsahují řadu metod, které pomáhají eliminovat rizika při rozhodování a které umožní celý proces změn rozdělit do fází – ty se potom dají jednotlivě vyhodnocovat a korigovat.

Další částí procesu je strategický výběr. Základy výběru je třeba uvážit na úrovni SBU i na úrovni mateřské organizace. Kapitola začíná diskuzí o strategických otázkách na úrovni společnosti z hlediska záměrů a aspirací. Další téma je obecná konkurenční strategie, na které se SBU snaží dosáhnout trvale výhodné pozice ve svém prostředí, a to vyhověním představ zákazníků, uživatelů nebo investorů.

Strategická analýza a výběr by pro organizaci měly malý význam, pokud by nebyly implementovatelné. Strategická změna nenastane proto, že je považována za žádoucí: nastane tehdy, až je možné ji realizovat a uvést v platnost. Tato fáze implementace může být obtížná z důvodu odporu určité části pracovníků ke změnám ve společnosti.

Čím je ovšem kniha Cesty k úspěšnému podniku jedinečná, jsou desítky reálných příkladů od světových firem, které se skutečně staly. Právě významné a úspěšné firmy zákonitě mnohokrát stály před rozhodnutím, co udělat, aby zvýšily prodej, co udělat, aby se jim podařilo proniknout na nové trhy, co udělat, aby zákazníci směřovali k nim a ne ke konkurenci. Čeští manažeři a pracovníci s rozhodujícími pravomocemi tak rádi uvítají řadu modelových situací snad ze všech důležitých odvětví – např. ocelářského průmyslu (British Steel), automobilového průmyslu (Ford, Rolls-Royce), letecké dopravy (SAS, British Airways), nábytku (IKEA), řetězců (McDonald, Marks and Spencer), ale i veřejné sféry, ať jde o policii, zdravotnictví ad.

Kniha obsahuje 24 příkladových studií, 78 ilustrací a 120 schémat.

Ať už čtenář pracuje v zahraniční firmě nebo sám podniká, v publikaci Cesty k úspěšnému podniku si na zhruba osmistech stranách jistě najde konkrétní návod „sedící“ právě pro jeho oblast. Proč se nepoučit, jak to dělají ti úspěšní?

Autoři: Gerry Johnson a Kevan Scholes.

Kniha vyšla v nakladatelství Computer Press.
Knihu je možné objednat u stejného nakladatelství.

Doporučená cena: 499,- Kč, 834 stran černobílých
Kód knihy: KE0021, ISBN: 8072262203

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!