V minulém článku jsme se zabývali měřením návratnosti internetových kampaní pomocí základních vyhodnocení, konverzních poměrů a návratnosti investic. Zdůrazňovali jsme rovněž důležitost srovnání klasické reklamy s on-line marketingem a závěrečné výsledky efektivity jednotlivých marketingových prostředků.
Dnes se chceme zaměřit na jeden konkrétní nástroj, který může pomoci každému marketerovi s podrobným vyhodnocením internetového obchodování, a prostřednictvím kterého lze získat dokonalý přehled o internetovém prodeji. Je jím Google Analytics, který má nyní k dispozici nový modul k přímému sledování prodeje – E-commerce.
Nástroje monitoringu prodeje
Současné e-shopy disponují rozličnými doplňky pro sledování prodeje výrobků. Existuje i nezanedbatelné množství různých placených programů vyvinutých k tomuto účelu. Žádný však ani zdaleka nedosahuje vysoké úrovně a kvality nynějšího Google Analytics, který je navíc pro registrované zcela zdarma. Moderním marketerům a obchodním managerům se zde nabízí nevídané možnosti, jak analyzovat obsah e-shopu, procento návštěvníků, cíle, zdroje provozu i samotné elektronické obchodování.
Systém sledování pracuje s nadstandardními nástroji a umožňuje velký výběr nastavení sledování. Navíc je kompletně v češtině, takže se v něm postupně díky intuitivnímu ovládání a nápovědě může zorientovat téměř každý.
S analýzami pracují nejen jednotlivé firmy, ale také poradenské společnosti. Díky němu například v Orangepro pravidelně vyhodnocujeme obchodní úspěch našich e-shopů, správné nastavení klíčových slov, struktury a obsahu stránek.
Google Analytics funguje na mnoha úrovních. Dovolí vám sledovat průměrnou dobu návštěvy, počet prohlížených stránek, míru návratnosti a další veličiny. Díky tomu můžete optimalizovat stránky na takovou úroveň, aby na nich návštěvníci zůstávali co nejdéle, ještě více nakupovali, nebo abyste lépe zacílili internetové kampaně.
E-commerce ve službách marketera
Modul e-commerce dokáže s přesností na desetiny určit celkový výnos e-shopu, míru konverze, průměrnou hodnotu objednávky, návštěvy, které provedly nákup a další charakteristiky. Na základě relevantních a velmi přesných dat může marketingový pracovník přesně změřit investiční náklady a zhodnotit prostředky investované do nákupu bannerů, on-line reklamy a dalších médií. Systém navíc umožňuje přesný monitoring zdroje, ze kterého návštěvníci na e-shop přišli, jak dlouho na stránkách zůstali a jaký obrat udělali.
Nám se tak kupříkladu v rámci dlouhodobého sledování podařilo vyhodnotit, že mezi nejoblíbenější vyhledávače konkrétních produktů v České republice patří seznamovský portál Zbozi.cz. Orange shopy díky němu dosáhly velmi vysokých obratů. Kdo tedy zapomíná na registraci na tomto portálu, může se ochudit o poměrně zajímavé finanční zisky.
Pro e-shopy, které prodávají do zahraničí, má tento program další zajímavou funkci. Tzv. náčrt mapy, který se nachází v návštěvnickém modulu. Zde může marketer sledovat a vyhodnotit, kolik zákazníků přišlo ze zahraničních zemí a jaké trhy jsou do budoucna zajímavé.
Sledovat nebo nesledovat?
Nabízí se odpověď, že sledovat výsledky, cíle i samotný proces obchodování je v dnešní době naprostou nevyhnutelností. Ostatně, tím jsme se zabývali i v předchozím článku Analýza návratnosti internetových kampaní.
Google nám k tomu nabízí zcela jedinečný nástroj v češtině a to ke všemu úplně zdarma. Otázkou však zůstává, k jakým informacím se během analytického procesu takto dostane třetí strana. Google své nástroje nezpoplatňuje, díky jejich unikátnosti má však dokonalý přehled o činnosti spousty obchodních firem, jejich obratech i prodejních aktivitách.
Žijeme v době informačního boomu a právě informace jsou často velmi ceněným tržním artiklem. Měli bychom tedy důkladně zvážit jestli, komu a za jakých okolností je chceme poskytovat.















Follow

